F
Hei!
Har en limtrebjelke som ble satt inn for ca. 10 år siden. Nå synes jeg det er litt flere sprekker enn tidligere. Dog ingen målbar nedbøyning.
Det som bekymret meg var at den ene sprekken er ganske dyp noen steder, ca. 1/3 av totale bjelkedybden. Lenger men ikke like dype sprekker på den andre siden. Se bilder, når bør man være bekymret?
Det er en hjertvegg, 1 1/2 plans-villa. Der bjelkelaget til ovenpå hviler på hjertvegg og yttervegg.
Med vennlig hilsen,

• Limtrebjelke med synlige sprekker nær taket i en 1 1/2-etasjes bolig. Bjelken er en hjertvegg som bærer etasjeskiller og har vært på plass i ca. 10 år.
  • Sprukket limtrebjelke i en 1 1/2-etasjes villa, synlig sprekk ca. 1/3 av bjelkens dyp. Ingen målbar nedbøying observeres.
  • En hånd holder et verktøy i en sprekk på en limtrebjelke for å indikere dybden av sprekken.
  • Limtrebjelke i takåpning med synlige sprekker langs kanten, installert for omtrent 10 år siden i en 1 1/2-plans villa.
  • Limtrebjelke i hvitt, installert i stue med trepaneltak. Synlige sprekker på bjelkens overflate, nær kuppelformet taklampe og innebygd spotlys.
Karrock
Det er i det minste riktig årstid for tørkesprekker å vise seg fra sin verste side. Det er sannsynligvis ikke noe problem. Bumpar balkemesteren @justusandersson som sikkert vet råd.

Er sannsynligvis kjernesprekker. Ikke så vanlig i limtrebjelker, men desto vanligere i massivtrebjelker/stokker. Bør påvirke bæreevnen, men trolig ubetydelig.

Vanskelig å vurdere synes jeg. Ikke helt mitt kompetanseområde. Så lenge sprekkene holder seg til respektive lamell er det kanskje ingen katastrofe. Ser ut til å fortrinnsvis være i bjelkens overkant, noe som er positivt. Når lignende sprekker opptrer i massivtre er det jo ofte overdimensjonerte konstruksjoner. Jeg synes ikke det burde skje med limtre. Limtreprodusentene har naturligvis folk som er spesialister på denne typen fenomener. Kan kanskje være klokt å sjekke dimensjoneringen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.