Hei!
Har en limtrebjelke som ble satt inn for ca. 10 år siden. Nå synes jeg det er litt flere sprekker enn tidligere. Dog ingen målbar nedbøyning.
Det som bekymret meg var at den ene sprekken er ganske dyp noen steder, ca. 1/3 av totale bjelkedybden. Lenger men ikke like dype sprekker på den andre siden. Se bilder, når bør man være bekymret?
Det er en hjertvegg, 1 1/2 plans-villa. Der bjelkelaget til ovenpå hviler på hjertvegg og yttervegg.
Med vennlig hilsen,
Har en limtrebjelke som ble satt inn for ca. 10 år siden. Nå synes jeg det er litt flere sprekker enn tidligere. Dog ingen målbar nedbøyning.
Det som bekymret meg var at den ene sprekken er ganske dyp noen steder, ca. 1/3 av totale bjelkedybden. Lenger men ikke like dype sprekker på den andre siden. Se bilder, når bør man være bekymret?
Det er en hjertvegg, 1 1/2 plans-villa. Der bjelkelaget til ovenpå hviler på hjertvegg og yttervegg.
Med vennlig hilsen,
Karrock
Renovator
· Västra Götaland
· 887 innlegg
Karrock
Renovator
- Västra Götaland
- 887 innlegg
Det er i det minste riktig årstid for tørkesprekker å vise seg fra sin verste side. Det er sannsynligvis ikke noe problem. Bumpar balkemesteren @justusandersson som sikkert vet råd.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Vanskelig å vurdere synes jeg. Ikke helt mitt kompetanseområde. Så lenge sprekkene holder seg til respektive lamell er det kanskje ingen katastrofe. Ser ut til å fortrinnsvis være i bjelkens overkant, noe som er positivt. Når lignende sprekker opptrer i massivtre er det jo ofte overdimensjonerte konstruksjoner. Jeg synes ikke det burde skje med limtre. Limtreprodusentene har naturligvis folk som er spesialister på denne typen fenomener. Kan kanskje være klokt å sjekke dimensjoneringen.
Klikk her for å svare