Hei er det noen som har tips, hva skal man tette sprekker i yttervegg med som ikke slipper inn røyk? Sparkel eller tetningsmasse av noe slag? helst vil jeg bruke noe som sitter i evigheter og ikke trenger å byttes ut noen gang og som ikke krymper så det kommer inn røyk fra naboen nå eller i fremtiden. Sprekkene er tydelige på innsiden av veggen ved siden av vinduene så det er der jeg tenker å tette. Man kjenner at det blåser inn luft utenfra via sprekkene. På utsiden av veggen er det en innglasset balkong og veggen er belagt med trepanel eller metall som er festet på ytterveggen inne i balkongen.
🙏

Røyk fra hva?

H Hybro skrev:
Røyk fra hva?
naboen kjederøyker

Aha... Tenkte varm røyk fra forbrenning / oppvarming, som jo pleier å stige oppover.

Er det leieboliger?

Sist redigert:
H Hybro skrev:
Aha... Tenkte varmrøyk fra forbrenning / oppvarming, som jo pleier å stige oppover.

Er det leieleiligheter?
dessverre hadde foretrukket det:) dette er motbydelig
det er en borettslagsleilighet

Kan ikke dette med borettslag.
Hvem har ansvar for bygningens yttervegger, vinduer tak mm?

H Hybro skrev:
Hvem har ansvar for husets yttervegger, vinduer, tak mm?
Googlet dette:
Tekst om ansvar for vedlikehold av dører og vinduer i en borettslagsleilighet, med fokus på borettshaverens ansvar.

Om det er mellom vinduskarm og veggkonstruksjonen ligger det vel trolig på deg.

BirgitS
H Hybro skrev:
Hvem har ansvar for huskroppens yttervegger, vinduer, tak mm?
Selve husstammen har foreningen ansvar for, men sprekker på innsiden av veggen er det den boende som har ansvar for.

Vil man at foreningen skal gjøre noe, f.eks. se over fasaden, bør man skrive en motion til årsmøtet og helst snakke med et antall naboer om problemet også, slik at man får noen med seg.

BirgitS BirgitS skrev:
Selve husstammen er foreningens ansvar, men sprekker på innsiden av veggen er beboerens ansvar.

Ønsker man at foreningen skal gjøre noe, f.eks. se over fasaden, så skriver man helst en søknad til årsmøtet og snakker med et antall naboer om problemet også slik at man får noen med seg.
Jeg tenker at det blir mitt ansvar, så jeg tenkte tette med noe.

Og spør da foreningen hva man kan tette med..
Fugeskum pleier å ese ganske mye og kryper ut av sprekker, da søler det ned skikkelig. Hvem retter opp slikt da?
Trolig den som utfører jobben.
Kan bli skikkelig omfattende både på ut- og innside.

H Hybro skrev:
Hvem har ansvar for bygningens yttervegger, vinduer tak mm?
jeg tror at jeg kommer til å måtte reparere sprekkene, sånn ble det for naboforeningen, så jeg trenger noen tips om hva man best tetter med

Selv ville jeg løsne eventuelle vinduslister på innsiden og sjekke hvordan det ser ut. Finnes det type isolasjon osv?

H Hybro skrev:
Selv ville jeg løsne eventuelle vinduslister på innsiden og sjekke hvordan det ser ut. Finnes det type isolasjon o s v?
det er tydelige sprekker på mange steder på veggen, så det er der jeg skal tette

BirgitS
Noen bilder kan kanskje gjøre det lettere å foreslå noe bra. Hvor dype sprekker?

BirgitS BirgitS skrev:
Noen bilder kanskje gjør det lettere å foreslå noe bra. Hvor dype sprekker?
jeg har teipet for dem, jeg skal ta bilder i morgen når det er lyst🙏

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.