Hei jeg har et spørsmål om denne veggen er bærende. Det ser ut som at veggen går opp til takstolene. Huset er fra 62. Det er veggen som er rødmerket på loftet.

Takknemlig for svar. :)

• Bygningens tverrsnittstegninger med markert vegg på loftet. Veggen er forespurt om den er bærende og går opp til takstolene i et hus fra 1962.
  • Plantegning av hus fra 1962, overetasjen viser en rødmarkert vegg. Spørsmål om veggen er bærende.
Du må nok komplettere med mer tegninger på hvordan fagverk Mm ser ut før du kommer til å få noen vettuge svar, tror jeg.

Dette er de eneste tegningene jeg har fått ut fra kommunen, men jeg får høre av meg til dem igjen. Takk for svar.

• Liker
Mattias_Jo1
  • Laddar…
L Linda223 skrev:
Disse er de eneste tegningene som jeg har fått fra kommunen, men jeg får kontakte dem igjen. Takk for svar.
For meg at man kan gå inn selv og sjekke hva som finnes om huset sitt. Test denne.
Lantmäteriet.se

Nei, vegger i overetasjen med den nåværende situasjonen er ikke bærende. Taklastene føres ned gjennom høystolpene og eventuelle støtteben.

Tusen takk for svaret! :)

Hei vi har nå begynt å ta ned veggen, ikke noe trykk i stenderne mot ytterveggen men det blir en motstand i stenderne som er mot midten av huset og det kiler seg i saga. Er det da kanskje bærende?

Da har dere for mye skrot på loftet. Hanebjelkene (som ligger horisontalt over veggen deres) pleier ikke å være dimensjonert for noen større vertikale laster. De største taklastene er alltid snø, og det har dere vel ikke ennå.

Okei men ingen snø ennå og bare isolasjon på loftet, kan det være være bjelkene som er inkokilade for hardt kanskje?

Innklemte *

Hanebjelkenes hovedoppgave er å forhindre at taklastene presser ut ytterveggene. De blir derfor hovedsakelig utsatt for strekkrefter. I tillegg skal de bære sin egen vekt samt vekten fra isolasjon og undertak. Fortell meg hvor lange hanebjelkene er, dimensjonene deres, mengden og typen av isolasjon samt typen av undertak, så skal jeg beregne hvor stor nedbøyning som er rimelig.

Takk så mye for hjelpen! Slik ser det ut mot gulv og tak. Undertaket ser ut til å være enkelgips, jeg skal gå opp og sjekke hvordan det ser ut på loftet i morgen.

• Revne plater på taket med synlige trebjelker under.
  • En trebjelke møter et tregulv i et rom under renovering, med synlig enkelgips i en takstruktur.
Er det et alternativ å støtte opp med 2 stolper og en mindre bjelke? For å være litt på den sikre siden.

Det skal ikke være nødvendig. Med målopplysningene er det lettere å vurdere situasjonen.

Ikke den letteste vinden å ta seg opp på, det er en risiko for at man kommer seg opp men ikke ned. Hanbjelkene var cirka 4 meter lange 150/60

• Loft med synlige trebjelker, skråtak av trepanel. Spor av byggestøv på gulvet, og belysning som viser strukturdeler av konstruksjonen.
  • Loft med bjelker og sagflis på gulvet, dårlig belysning.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.