6.147 lest ·
6 svar
6k lest
6 svar
Spikre sammen 45x195 i stedet for limtrebjelke?
Vi har fjernet en 4m bærende vegg i en tømmerhytte som holder oppe overetasjen, tok for gitt at snekkeren ville sette opp en limtrebjelke men har i stedet spikret sammen 3 stk 45x195 i bredden, kan dette virkelig fungere for å erstatte tømmerveggen og bære overetasjen? Hytta er 8x6m og kort sagt kan man si at det er et kryss med fire bærende vegger som møtes i skorsteinen i midten og vi har fjernet en av disse veggene.
Kan det rase eller vil den bøye seg over tid og taket begynne å henge?
Kan det rase eller vil den bøye seg over tid og taket begynne å henge?
Medlem
· Blekinge
· 11 708 innlegg
Det spiller ingen rolle hvordan de tre parallelle bjelkene er festet i hverandre, det øker ikke styrken. Det som er avgjørende er høyden på bjelken. Bøyningsstyrken går med bjelkehøyden opphøyd til tre.
Renovator
· Kalmar
· 3 042 innlegg
gjort et lignende prosjekt da jeg ikke har kunnskap om disse beregningene ba jeg min trelastleverandør regne på bjelken og det ble en 315*95 har jeg for meg på tre meter så 195*45 høres spinkelt ut selv om man tar tre stykker
Dette er ikke et profesjonelt svar, men for å forenkle grovt, et bjelkelag=1x45x195 +tak med snø=1x45x195 ved ca 4m spennvidde. Uten at jeg regner på det, tror jeg det holder i bruddgrense utmerket. Antagelig litt høy utnyttelse i bruksgrense.pelpet skrev:
Klikk her for å svare