Vi har fjernet en 4m bærende vegg i en tømmerhytte som holder oppe overetasjen, tok for gitt at snekkeren ville sette opp en limtrebjelke men har i stedet spikret sammen 3 stk 45x195 i bredden, kan dette virkelig fungere for å erstatte tømmerveggen og bære overetasjen? Hytta er 8x6m og kort sagt kan man si at det er et kryss med fire bærende vegger som møtes i skorsteinen i midten og vi har fjernet en av disse veggene.

Kan det rase eller vil den bøye seg over tid og taket begynne å henge?

Vet ikke sikkert, men selv ville jeg i så fall også ha limt lektene med puretanlim...

petrho skrev:
Vet ikke sikkert men selv ville jeg i så fall også ha limt regelverket med polyuretanlim...
De ble ikke limt, men bare spikret sammen.

Det spiller ingen rolle hvordan de tre parallelle bjelkene er festet i hverandre, det øker ikke styrken. Det som er avgjørende er høyden på bjelken. Bøyningsstyrken går med bjelkehøyden opphøyd til tre.

• Liker
Daz
  • Laddar…
gjort et lignende prosjekt da jeg ikke har kunnskap om disse beregningene ba jeg min trelastleverandør regne på bjelken og det ble en 315*95 har jeg for meg på tre meter så 195*45 høres spinkelt ut selv om man tar tre stykker

Spør håndverkeren hvordan han har gjort holdfasthetsberegningen for den bjelken.. høres tvilsomt ut. 195x45 er jo den dimensjonen man pleier å ha på gulvbjelker med 4m spennvidde.

pelpet skrev:
Spør håndverkeren hvordan han har gjort beregningen for bærekraften for den bjelken... høres tvilsomt ut. 195x45 er jo den dimensjonen man vanligvis har på gulvbjelker med 4m spennvidde.
Dette er ikke et profesjonelt svar, men for å forenkle grovt, et bjelkelag=1x45x195 +tak med snø=1x45x195 ved ca 4m spennvidde. Uten at jeg regner på det, tror jeg det holder i bruddgrense utmerket. Antagelig litt høy utnyttelse i bruksgrense.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.