Hei på dere.
Håper alle som har barn blir feiret på farsdag.
Selv må jeg panikkbygge en bod før 1. desember og har til hensikt å bygge alle stammer liggende og deretter reise dem så fort alt er klart. Jeg tenkte da å skru eller spikre sammen stammen liggende 45x95 gjennom "sylbrädan" eller hva det nå heter. Jeg hadde først tenkt å skru med 2 x 5x90, men det er kanskje overdrevet? Skal jeg spikre i stedet og hvilken spiker skal jeg da bruke? 3,4x100? Hva er deres anbefaling? Om skrue, er 2 stk 5 x90 per side bra eller hva ville du valgt og hvilken størrelse på spikeren om dere skulle velge spiker?

Sist redigert:
Dine foreslåtte lengder fungerer bra uansett om du velger spiker/skruer, sett dem parvis.

• Liker
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
J
Spiker så rekker 3.4x100 men 5x90 skrue er for kort og spinkel for å skru f.eks. en syll fast i en stolpe, du bør ha 6x120 som det korteste om du vil at det skal dra, ofte har jeg 140 lange..
Men spikring er det billigste..

• Liker
Ludde Jakobsson og 2 andre
  • Laddar…
Det finnes en bra tommelfingerregel, når man spikrer skal det man fester være maks en tredjedel av spikerens lengde. Når man skrur holder det med dobbelt lengde. Det handler jo om utdragsverdi. Den vanligste spikeren for bindingsverk 45 trevirke er 100x34. Så finnes det jo ingen regel uten unntak.

Har du det travelt er begge svarene feil da. Du bør bruke spikerpistol og følge dimensjoneringen for valgt spiker. Da kan du også skyte råspont og fasade, hvilket gjør at det går enda raskere. (fasaden så spikeren må slås inn for hånd det aller siste) Den lærdommen jeg har tatt med meg fra årets bygge er at jeg ikke ville vært uten, men kjøpt en pistol før jeg begynte, men jeg hadde allerede spiker og skruer så jeg syntes det var unødvendig. Nå har jeg skrudd stenderverk og fasaden, samt spikret taket, og ingen prosess er særlig rask.

J Jansson69 skrev:
Spik så rekker 3.4x100 men 5x90 skrue er for kort og klent for å skru f.eks. en syll i en stolpe, du må ha 6x120 som kortest om du vil at det skal dra ofte har jeg 140 lange..
Men spikring er det billigste..
Takk for info.

• Liker
Jansson69
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Hei til dere.
Håper alle som har barn blir feiret på fars dag.
Selv må jeg panikkbygge en bod før 1. desember og har som mål å bygge alle stammer liggende og deretter reise dem så fort alt er klart. Jeg tenkte da å skru eller spikre sammen stammen liggende 45x95 gjennom "sylbrädan" eller hva det nå heter. Jeg hadde først tenkt å skru med 2 x 5x90 men det er kanskje overkurs? Skal jeg spikre i stedet, og hvilken spiker skal jeg da bruke? 3,4x100? Hva er deres anbefaling? Om skrue, er 2 st 5 x90 per side bra eller hva ville du valgt og hvilken størrelse på spikeren om dere ville valgt spiker?
Ble boden ferdig?

Det ble ikke min. Vurderer hvordan man skal tolke regelverket med en delvis stommereist bod i område der det i dag ikke lenger er lov å bygge.

B Bele skrev:
Ble boden ferdig?

Det ble ikke min. Tenker på hvordan man skal tolke regelverket med en delvis stenderreist bod i område der det i dag ikke lenger er tillatt å bygge.
Den står der med tak og vegger. Mangler dører og må legge takpapp bare, så den burde anses som ferdig. Jeg la inn litt ting i den i går for å markere at den er ferdig. Skal prøve å male de andre sidene i løpet av uken.

• En delvis ferdig bygning med tak og vegger, uten dører. Stillaser og verktøy rundt. Rødt hus i bakgrunnen. Klar for ferdigstillelse.
Sist redigert:
  • Liker
Bele og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.