7.735 lest ·
4 svar
8k lest
4 svar
Spennvidde mellom gulvbjelker på terrasse/dekke
Hei!
Vi skal bytte ut vår gamle terrasse. Den er bygd på fire pilar, og er 3,1x2,2m. Den har et platetak.
Vi har tenkt å bruke 195x45 i bjelkelaget, og med bjelkesko feste gulvbjelker 145x45. Gulvbjelkene blir 3,1m lange for å få bordene den veien vi vil. Det blir tre gulvbjelker mellom bjelkelagene (på 2,2m).
Vårt spørsmål er om spennvidden blir for stor (3,1m) med bjelkelag kun i ytterkant og om vi må forsterke med ytterligere pil og støttebjelke i midten?
Vi skal bytte ut vår gamle terrasse. Den er bygd på fire pilar, og er 3,1x2,2m. Den har et platetak.
Vi har tenkt å bruke 195x45 i bjelkelaget, og med bjelkesko feste gulvbjelker 145x45. Gulvbjelkene blir 3,1m lange for å få bordene den veien vi vil. Det blir tre gulvbjelker mellom bjelkelagene (på 2,2m).
Vårt spørsmål er om spennvidden blir for stor (3,1m) med bjelkelag kun i ytterkant og om vi må forsterke med ytterligere pil og støttebjelke i midten?
En tommelfingerregel jeg har lært er å ikke ha mer enn maks 2 m mellom pilar i alle retninger.
Jeg ville bygge i grovere dimensjoner, har selv 45x195 i bjelkelagene (som da selvfølgelig har maks 2 m mellom pilarene
) og 45x170 med c/c 60 som lektere.
Vår veranda er stiv som betong, har 28X120 terrassebord, hva tenker dere å bruke?
Jeg ville bygge i grovere dimensjoner, har selv 45x195 i bjelkelagene (som da selvfølgelig har maks 2 m mellom pilarene
Vår veranda er stiv som betong, har 28X120 terrassebord, hva tenker dere å bruke?
låner denne tråden litt...
Holder på å regne litt på vår nye terrasse.
Avstand mellom fundamenter 1,5 m
bærebjelke 170*45
Bjelkelagets spennvidde er 2,6 m.
Har sjekket litt rundt, og tabellene sier at man skal bruke 170*45, men jeg vurderer å spare litt og bruke 145*45 istedenfor (og spare ca 1500 kr) og kompensere med å bruke rester som korte deler mellom bjelkene.
Er dette en farbar vei?
Holder på å regne litt på vår nye terrasse.
Avstand mellom fundamenter 1,5 m
bærebjelke 170*45
Bjelkelagets spennvidde er 2,6 m.
Har sjekket litt rundt, og tabellene sier at man skal bruke 170*45, men jeg vurderer å spare litt og bruke 145*45 istedenfor (og spare ca 1500 kr) og kompensere med å bruke rester som korte deler mellom bjelkene.
Er dette en farbar vei?
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Vilket avstånd mellan golvreglar vid 45 mm spontat golv
Golv -
Ännu en fråga om spännvidd och avstånd mellan plintrad
Altan & Uteplats -
Ta bort golvreglar på betongmellanlag -> Flytspackla?
Golv -
Dimensionering av mellanbjälklaget, vad krävs för en spännvidd på 4,5 meter
Lösvirke & Timmerhus -
Gulvbjelker / gulvregler spennvidde mellom pilar
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi