Hei!

Vi skal bytte ut vår gamle terrasse. Den er bygd på fire pilar, og er 3,1x2,2m. Den har et platetak.

Vi har tenkt å bruke 195x45 i bjelkelaget, og med bjelkesko feste gulvbjelker 145x45. Gulvbjelkene blir 3,1m lange for å få bordene den veien vi vil. Det blir tre gulvbjelker mellom bjelkelagene (på 2,2m).

Vårt spørsmål er om spennvidden blir for stor (3,1m) med bjelkelag kun i ytterkant og om vi må forsterke med ytterligere pil og støttebjelke i midten?

• Liker
Chainsaw_
  • Laddar…
En tommelfingerregel jeg har lært er å ikke ha mer enn maks 2 m mellom pilar i alle retninger.
Jeg ville bygge i grovere dimensjoner, har selv 45x195 i bjelkelagene (som da selvfølgelig har maks 2 m mellom pilarene ;)) og 45x170 med c/c 60 som lektere.
Vår veranda er stiv som betong, har 28X120 terrassebord, hva tenker dere å bruke?

låner denne tråden litt...

Holder på å regne litt på vår nye terrasse.
Avstand mellom fundamenter 1,5 m
bærebjelke 170*45
Bjelkelagets spennvidde er 2,6 m.
Har sjekket litt rundt, og tabellene sier at man skal bruke 170*45, men jeg vurderer å spare litt og bruke 145*45 istedenfor (og spare ca 1500 kr) og kompensere med å bruke rester som korte deler mellom bjelkene.
Er dette en farbar vei?

ingen som har en mening?

Jeg ville ikke spare på reglene, vår veranda har 45x195 bjelker og 45x170 som reglar og den er stum som betong, en svaiende veranda kan aldri være verdt 1500 pix.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.