Jeg skal bygge en espalier og vet ikke helt om dette vil holde. Alle ribbene er av samme størrelse, dvs. 28x45 mm.
Jeg vet ikke om 28x45 mm på den vertikale ribben holder for alle horisontalribber, dvs. når ribbene krymper, vil den vertikale ribben bli revet fra stolpen eller gå i stykker? Bør man bruke et grovere virke?
Ifølge skissen sier mer enn tusen ord, men pilene viser hvor jeg skal sette inn skruer mot stolpen på hele den vertikale ribben. Men kanskje det er overdrevet?
Det tror jeg ikke er noen fare. Dessuten krymper jo tre betydelig mindre på lengden enn på bredden.
Forboring av skruehullene i ribbene er nok bra siden skruen kommer ganske nær enden, evt. forskyve hullet litt innover.
Men så tett med skruer i den vertikale biten tror jeg er unødvendig.
Hvis du har lyst, kan du gjerne legge ut resultatet. Jeg tenkte selv å bygge noe lignende til sommeren (eller neste sommer).
Ja absolutt. Skal starte en gang i mai/juni hvis alt går etter planene. Skal bytte fug til hardfug når varmen har kommet. Ganske mye jobb med små unger som også må passes på.
Tenkte jeg skulle benytte anledningen til å spørre, stolpene. Hva skal man bruke for å feste dem? Gjennomgående bolter eller franske skruer?
Alle stolper har 70x70 og alle hjørner har 100x100. Noen sier gjennomgående, og da sitter det med sikkerhet og litt til. Noen sier to franske skruer på en side, så lenge stolpen passer perfekt i stolpeskoen og ikke er skyhøy og er planke...
Mine stolpesko er med bunnplate som man deretter fester med ekspanderbolt.
Tenkte å spørre, stolpene. Hva skal man bruke for å feste dem Gjennomgående bolter eller franske skruer?
Alle stolpene har 70x70 og alle hjørner har 100x100. Noen sier gjennomgående og da sitter det med sikkerhet og litt til. Noen sier to franske skruer på en side, så lenge stolpen passer perfekt i stolpeskoen og ikke er skyhøy og er plank....
Mine stolpesko er med bunnplate som man deretter fester med ekspanderbolt.
Jeg stenger tråden for i år, virket som skulle komme for 2 uker siden har ikke kommet, og ferien min begynner å nå sin slutt. Jeg makulerte ordren og fikk pengene tilbake, jeg fikser espalieret neste år. Kanskje blir det enda bedre =).
Jeg har for vane å avslutte tråder jeg har startet, spesielt på prosjekter. Det er altfor vanlig at trådstarter forsvinner sporløst og etterlater en tråd helt uløst.
Jeg åpner denne tråden igjen. Har fått til litt tid, samt motivasjon til å fikse espalieret.
Nå er kanskje dette ikke så viktig for andre lesere, men for den som skal bygge det samme eller tilsvarende, f.eks. "nybyggarn" kan det være interessant.
Jeg tegnet opp denne i Sketchup og fikk tegningen godkjent av sjefen "Frugan".
Nå er den ikke 100%, men for å få en 3D oppfatning så er det bedre enn ingenting. Treverket og målene stemmer derimot.
Vi tenkte lenge på hvordan ribbene på kortsiden skal plasseres, enten innenfor eller utenfor. Vi bor i rekkehus og har en nabo som vi ikke riktig kommer overens med, hvorfor skal han få den fine siden av espalieret på hans side, samt at da må jeg være på hans tomt og fikse og dille. Så vi satser på å ha ribbene på innsiden. Men jeg kan spontant synes at det ser rart ut, med tanke på at ribbene på langsiden mot "gangbanen" sitter utenfor. Det skaper vel spørsmål hos forbipasserende. Men det kanskje bare er en illusjon... Is it me or what...Hva synes dere?
Har begynt å sette opp stolper. i hvert fall. J*vla triksing for å få det rett, samt få inn stolpene i stolpeskoene. Tror jeg aldri har brukt en rasp så mye på så kort tid. Shims behøvdes også... Biltemas stolpesko var ikke helt og holdent rette, men billige i forhold til Bauhaus.
Jo... Jeg er vel snart ferdig... *gulp*. Har jobbet med den siden november. Har bare ikke hatt tid. Ta det som det kommer.
Jeg skal fikse resten nå i løpet av våren. Men svar på ditt spørsmål. Jeg bor i Järfälla så 50 prosent luft og 50 prosent material. Om de ikke har endret det. Selv om de har gjort det så er byggetillatelse for spalje/plank ville vesten her. Har sjekket og mange i Viksjö har ikke byggetillatelse. Det finnes en side man kan søke på byggetillatelser, og jeg gjorde det og sjekket på adresser som burde ha byggetillatelse... Gjett hva jeg fant? Ingen... Langt svar på et kort spørsmål...
Ser bra ut, tror til og med at jeg kan ha gått forbi der. Jeg gjorde akkurat det samme, kan jo kikke på bygglov på hitta.se og der var det veldig blandet hvilke som hadde og ikke.
Man takker, nå må man virkelig få det fikset. Btw. men har de endret reglene igjen? De har endret en omgang før til litt mer uklart, men det var innen rammen av "like mye luft som materialet...". Ish...
Nå leste jeg på kommunen at det bare skulle være glissent og luftig så det er vel et tolkningsspørsmål da. De har oppdatert siden i mars. Er ganske sikker på at jeg leste 70%luft tidligere.
Pleier å gå tur med ungene ned mot engene så vi kanskje hilser på noen gang.
Så de har endret det igjen. Før disse "70%" (2019), da var det 50/50 (2018)... og før det... så skrev de noe annet. Dog ingen minner man har igjen da det var 2017. Hvert år ser det ut som Järfälla fippler med den regelen.
Ah... tolkningsspørsmål ja. Ikke mal det i sterke farger så vil du nok før =). BTW... ribbene har krympet 3 mm på 1 år... så mellomrommet ble 31 mm (28+3). Det ble liiiitt større... Man ser det hvis man ser lenge nok, så fram med skrumaskinen igjen.