Hei!
Jeg søker en konstruktør i Uppsala - Gävle området. Som kan beregne flytting av bærende hjertemur samt avveksling av takstoler og eventuelt forsterkning av den nåværende konstruksjonen.
Tanken er at jeg skal fjerne innebygde garderober som går i sikksakk i hjertemuren slik at den går rett. Bytte ut en vanlig dør til en skyvedør (som går i hjertemuren da), jeg trenger trolig å sette inn en limstråle.
Men da er spørsmålet hvor mye last to takarker i hver retning, med avveksling av tre stk takstoler innebærer på omgivende konstruksjon og laster.
Takarkene er et fremtidsspørsmål men jeg vil dimensjonere hjertemuren nå når jeg likevel skal renovere og ha klare tegninger for fremtidig byggetillatelse.
Det gjelder et 1,1/2 plann teglsteinshus fra -58 med kjeller. Huset er 8-9,2m*10,9m. Kjelleren er murt med betong hullstein og som jeg tolker tegningene så er teglsteinene bærende. Bjelkelaget til overetasjen er hver femte regel festet med forankringsjern i teglsteinene. Entreplan er støpt i en 15cm tykk betongplate og bjelkelag i tre.
Ingen regler i ytterveggene og en hjertemur med rupanel. Taket er et enkupet teglstein med rupanel og papp.
Tegninger finnes.
Noen her som kanskje har erfaring med hvor mye en teglvegg (hulltegl) tåler av belastning? Om det i det hele tatt er mulig å bygge takark?
Ellers tar jeg gjerne imot tips på konstruktører.