Hei!
Vi har bodd omtrent ni år i huset vårt. Så det er klart at alt ikke er helt "nytt" lenger. Men en dag da jeg gikk inn gjennom ytterdøren, falt dørsmygen i tre rett og slett ned på meg. Heldigvis hadde jeg sykkelhjelmen fortsatt på hodet. Planken slo imidlertid i hånden og jeg fikk et blåmerke der.

Smygen var altså limt, jeg vet ikke hvor lenge man kan regne med at limet skal holde, men det er jo ganske ubehagelig at det kan løsne slik at planken faller ned...

Deretter begynte vi å se på selve konstruksjonen, så da at den horisontale smygplanken ligger klemt mellom de vertikale plankene. Om den i stedet hadde ligget oppå de vertikale, hadde den jo blitt holdt fast og ikke kunnet falle ned. Hadde ikke det vært en bedre konstruksjon? Noen som vet om det finnes byggestandard for slikt? Smygplankene kom ferdigkappet fra husfirmaet, så det var ikke håndverkerne som gjorde feil.

Jeg holder på å diskutere dette med husfirmaet og de har sendt en konstruksjonstegning som viser at de har gjort rett, men jeg mener at i så fall er tegningen feil.

Noen som vet om det finnes noen byggestandard for slike ting? For meg som ikke er i bransjen, men jobber ved skrivebord, er det likevel innlysende at man skal montere plankene slik at de ikke risikerer å falle ned i hodet på en når man går inn gjennom ytterdøren. Altså den horisontale oppå de vertikale.

Selvfølgelig kunne vi skru fast planken selv slik at den sitter ordentlig... men nå har det blitt litt av en prinsippsak for meg... så hva sier dere, hvordan monterer man en smyg på beste måte?

• Rød inngangsdør med rundt vindu og en løs horisontal list over. Veggmontert kontrollpanel til venstre for døren.
  • Wow
Hellwiz
  • Laddar…
Lim eller skruer går bra. Derimot ville jeg kanskje ikke sette noen klumper av lim slik de har gjort.

Hvis du velger det enkleste - dvs å skru den fast og deretter kanskje sparkle og male skruehodene, så tar det vääääldigt mye mindre tid enn å håndtere reklamasjon av en ni år gammel bit mdf som har falt. Om du mot formodning skulle "vinne" mot husfirmaet, så er gevinsten et par timers arbeid for en uhendig skrivebordspilot. Er det verdt det?

• Liker
DiscoDuck og 19 andre
  • Laddar…
Nei det er vel spørsmålet om det er det... Men siden jeg ikke har blitt så hyggelig mottatt av selskapet så vil jeg finne ut om jeg har rett. Finnes sikkert noen kloke snekkere her!

• Liker
nissenhj og 3 andre
  • Laddar…
Altså du har vel 10-års reklamasjonsrett på arbeidet, men det er nok betydelig enklere å bare lime den opp selv igjen.

• Liker
Kristian Ask og 3 andre
  • Laddar…
Nei, det finnes ingen byggstandard om slike ting. Slike detaljer påvises heller ikke i noen konstruksjonstegninger. Ingen andre tegninger eller skjema heller. I dette tilfellet er det bare en snekker som har glemt å spikre, eller slurvet med limingen. Å søke noen form for erstatning for det hele, vil koste betydelig mye mer enn det koster. Det er nok dessverre bare å ta fram hammeren eller limflasken og fikse det selv. Alternativt be en bekjent om hjelp.

• Liker
Urbanbirger og 2 andre
  • Laddar…
hadde ikke skjedd om man satt smygbrettene i riktig rekkefølge

• Liker
solofss2 og 12 andre
  • Laddar…
T tergo skrev:
hadde ikke skjedd hvis man satte smygbrettene i riktig rekkefølge
Riktig overligger skal for å ikke falle ned, ligge på sidens topp av omfanget. Nå intet å krangle om på med mye trelim og to støtter som langs sidene presser opp og la det sitte en uke så faller det ikke ned igjen.

• Liker
solofss2 og 6 andre
  • Laddar…
T tergo skrev:
hadde ikke skjedd om man satte smygbordene i riktig rekkefølge
Det var jo akkurat det som TS konstaterte og undret over.

• Liker
solofss2 og 3 andre
  • Laddar…
C
A AG A skrev:
Nei, det finnes ingen byggstandard om slike ting.
Hus AMA har riktignok et kapittel om dører og smyg. Har dog ingen anelse om hva som står der.

"Finnes nok ikke noe om det, bare at det generelt skal være en omfang i henhold til byggnorm for vinduer og dører"

• Liker
AG A
  • Laddar…
C
J jonaserik skrev:
Finns nok inget om det, bara att det generelt skal være en omfattning enligt byggnorm for vinduer og dører
Du mener at de vier et helt kapittel til å si at dørene og smygene skal være enligt byggnorm?
Min erfaring er at AMA pleier å inneholde ganske detaljerte anvisninger.

C cpalm skrev:
Du mener at de vier et helt kapittel til å si at dørene og smygene skal være i henhold til byggestandarden?
Min erfaring er at AMA pleier å inneholde ganske detaljerte anvisninger.
Har aldri skrevet noe slikt, så den kommentaren er ikke relevant. Jeg skrev bare med undertone at ved bygging av hus skal alle detaljer være med, uansett om det står skrevet i noen papirer eller ikke.

• Liker
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
K
Nå er jo ikke jeg byggmester, men er det ikke for dj-a korket å montere overliggeren sånn? Burde vel være en no-brainer å gi den støtte nedenfra, tenker jeg.

• Liker
SusoDus og 7 andre
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Nå er jo ikke jeg bygningsarbeider, men er det ikke ganske så teit å montere overliggeren slik? Burde vel være en selvfølge å gi den støtte nedenfra, tenker jeg.
selvfølge hvorfor det, den skal bare sitte fast og ikke falle ned, kanskje for lite lim, mer av den sorten så hadde den vært på plass

• Liker
AG A
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Finnes nok ikke noe om det, bare at det generelt skal være en omfang i henhold til byggnorm for vinduer og dører
AMA er jo byggnormen. Blir det ikke merkelig om byggnormen bare henviser til byggnormen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.