Jeg har satt inn et foldbart parti i hullet etter en garasjeport. Nå er jeg litt usikker på hvordan jeg skal sette karmen og få det pent på veggen rundt om.

Jeg blir takknemlig for forslag!

• Vikdør installert i åpningen etter en garasjeport, med synlige karmdetaljer og isolasjon rundt forseglingen, arbeid på smyg gjenstår.
  • Vindu satt inn i tidligere garasjeåpning, med uferdig karm og gipsplater rundt. Spørsmål om pynt rundt åpningen.
Jeg gjorde lignende i mai (jeg skal dekkmale og tapetsere hvilken dag som helst, lover!).

Jeg bygde ut veggen rundt om sånn at det havnet i liv med salningssporet og deretter en furu-smyg. Nå har du ikke noe salningsspor, men prinsippet blir jo det samme.

• Veggen rundt et hvitt vindu, utvidet for å møte salningssporet. Veggen er uferdig og venter på maling og tapetsering.
  • Liker
Hasse C og 1 annen
  • Laddar…
Nei, jeg har ingen salningsspår men jeg antar at jeg legger smygen mot "klacken".
Veggen trenger som sagt bygges litt. Satte du en ramme rundt hele åpningen eller bare klosser med jevne mellomrom?
Bør man dreve med isolasjon også?
Til slutt antar jeg at det er best å bygge veggen med mer gips.

Skru en u-list der så får du et perfekt salningspor.

Partiet er av aluminium, så jeg vil ikke skru i det.
Vil bare ha smygen. Ingen fôr utenpå.

H Hasse C skrev:
Vil bare ha smygen. Ingen fôr utenpå.
Limtre og renoveringsgips blir pent der, da kan du beholde taklisten.

H Hasse C skrev:
Vil bare ha smygen. Ingen foringer utenpå.
Ingen foring og aluminium gjør det vanskeligere :)

Da hadde jeg gått for dypgående klosser med kanskje cc 60 (avhengig av smygens tykkelse) for å få to festepunkter. Deretter skjøtte på med gips og så sparklet samt lagt papirremse i skjøten på veggen.

Jeg vil gjerne slå et slag for stillskrue i stedet for klosser. Da jeg bygde huset mitt laget jeg alle smyger av limtre, uten lister. Jeg begynte med klosser på noen vinduer, men gikk deretter over til å bruke montasjeskruer som støtte for platen.

Mine smyger er cirka 30 cm dype, og om jeg ikke husker feil satte jeg tre skruer i hver rad, med cirka 60 cm mellom radene. Det gikk veldig raskt å justere alt i vater, lodd og vinkelrett. Smygen festet jeg deretter ved å skru godt, og skruehodene ble sparklet før maling.

Takk for kloke svar. Jeg tror det heller mot klosser med omtrent cc60 og at jeg finjusterer dem med distansebrikker så hullet blir rektangulært og tilpasset for karmen på døren. Deretter limer jeg foringen mot klossene.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.