Bygger bod og satte noen skråstivere. Holder det at disse skrus i de horisontale lektene eller skal jeg dra en skrue inn i stolpen som markert på bilde 1?

Snedsträva i trelastkonstruksjon med markert skrueplassering, sett i en solfylt hage.
Treskruktur av et lagerbygg med diagonale strekkbånd i en hage. Diskusjon om festing av strekkbånd til horisontale bolter eller stolpe.

H
Det blir stødigere om du drar i skruen fra stiveren til stolpen også, da det forhindrer stiveren i å gli på stolpen. Om det trengs er vanskeligere å svare på da det krever kunnskap om resten av konstruksjonen og tenkte belastninger fra tak mm. "Better safe than sorry" ville jeg tenkt da skruen er billig, og du stiller spørsmålet. :)

• Liker
Jacon
  • Laddar…
Mikael_L
Fåråd? :thinking:

Skal det være vegger senere?
Plate materiale på veggene?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Bod? :thinking:

Skal det være vegger så?
Plate på veggene?
sykkelbod.
Overlappspanel på utsiden. Ingen plater.

Så her er konstruksjonen for øvrig
Byggekonstruksjon med trestolper og bjelker ved siden av en murvegg, del av et uferdig byggprosjekt på en gressplen.

• Liker
Håkan V
  • Laddar…
Mikael_L
OK.
Har du plater av noe slag (gips, OSB, sponplate, etc) så trenger du ingen mer diagonalstagning, plater er mer enn nok (for bygninger av slike beskjedne høyder).

Panel stiver veldig bra, men kanskje ikke helt tilforlatelig, så ja, skal du kun ha fasadepanel så er det ikke feil med en diagonalstiver på hver veggdel.
OK, carry on ... :) :cool:

Jeg hadde bare tenkt at dersom du hadde tenkt å ha plater på innsiden så kunne du slippe diagonalstagningen helt, bare hatt noe enkelt provisorisk frem til første gipspanelet var på plass.

H
J Jacon skrev:
Så her er konstruksjonen ellers
[bilde]
Jeg ville nok ha valgt å vende strekene på sideveggene slik at de også har den øvre enden på hjørnestolpene for best stabilitet, de gjør nok mer nytte vendt så.

• Liker
Bernieberg
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.