9.405 lest ·
4 svar
9k lest
4 svar
Skru reglar til innervegg gjennom parkett?
Hei alle!
Jeg står i ferd med å sette opp en innervegg for å dele en stue til mindre stue og arbeidsrom. Bjelkelaget i gulvet er betong, og jeg hadde tenkt å skru og plugge ned i betongen. (Jeg har en mengde av slike betongspiker i passe lengde, men jeg tør ikke bruke dem. Føles litt uopprettelig å bruke spiker liksom.) I alle fall:
Bør jeg sage et spor ned i parketten slik at lekten ligger mot betongen? Jeg antar at parketten "flyter" oppå gulvet, og jeg lurer på om jeg vil låse den fast slik at den risikerer å reise seg når det blir fuktig vær. Fordelen med å ikke sage et spor er jo, i tillegg til tids-/arbeidsbesparelse, at man kan fjerne veggen igjen uten at det merkes mer enn noen hull.
Hvis jeg sager et spor, må man bruke sålepapp eller lignende da? Under betonggulvet finnes garasjen, og det er jo ikke fuktig, men gulvet står i forbindelse med den lettbetongmurte veggen, og jeg merker at det leder kulde, så jeg antar at det leder fukt i viss grad også?
Et lite bonusspørsmål. Taket er gips på undersiden av takstolene. Hvis vi av plasshensyn vil ha veggen mellom to takstoler, (den vil løpe parallelt) kan man nøye seg med å mollyplugge den øvre lekten i veggen da?
Beklager hvis dette har blitt besvart i en lignende tråd, jeg har søkt en hel del, og pløyd gjennom flere "bygge innervegg-tråder" men ikke funnet noe.
Takknemlig for svar
Jeg står i ferd med å sette opp en innervegg for å dele en stue til mindre stue og arbeidsrom. Bjelkelaget i gulvet er betong, og jeg hadde tenkt å skru og plugge ned i betongen. (Jeg har en mengde av slike betongspiker i passe lengde, men jeg tør ikke bruke dem. Føles litt uopprettelig å bruke spiker liksom.) I alle fall:
Bør jeg sage et spor ned i parketten slik at lekten ligger mot betongen? Jeg antar at parketten "flyter" oppå gulvet, og jeg lurer på om jeg vil låse den fast slik at den risikerer å reise seg når det blir fuktig vær. Fordelen med å ikke sage et spor er jo, i tillegg til tids-/arbeidsbesparelse, at man kan fjerne veggen igjen uten at det merkes mer enn noen hull.
Hvis jeg sager et spor, må man bruke sålepapp eller lignende da? Under betonggulvet finnes garasjen, og det er jo ikke fuktig, men gulvet står i forbindelse med den lettbetongmurte veggen, og jeg merker at det leder kulde, så jeg antar at det leder fukt i viss grad også?
Et lite bonusspørsmål. Taket er gips på undersiden av takstolene. Hvis vi av plasshensyn vil ha veggen mellom to takstoler, (den vil løpe parallelt) kan man nøye seg med å mollyplugge den øvre lekten i veggen da?
Beklager hvis dette har blitt besvart i en lignende tråd, jeg har søkt en hel del, og pløyd gjennom flere "bygge innervegg-tråder" men ikke funnet noe.
Takknemlig for svar
Om Du skrur med plugg i betongplaten så vil veggen med normal "bruk" stå uten problem, så hva Du gjør i taket spiller ikke så stor rolle, molly duger godt, Du fester vel i vegger også lr?
Jeg har sett innervegger som satt med dobbeltsidig teip for å ikke skade gulv og tak mer enn nødvendig, det fungerte utmerket, sidekreftene på en innervegg er jo normalt ganske lave.
Jeg har sett innervegger som satt med dobbeltsidig teip for å ikke skade gulv og tak mer enn nødvendig, det fungerte utmerket, sidekreftene på en innervegg er jo normalt ganske lave.
Jeg hadde i flere år en vegg oppspent i stua, som jeg bare spente fast med litt for lange bjelker (ca 4-5 mm lengre). Da vi flyttet demonterte jeg den helt enkelt og det ble ingen merker verken i gulv eller tak, derimot plugget jeg den i veggene for ved eventuell demontering ville jeg uansett bli tvunget til å tapetsere om fordi jeg hadde forskjellige tapeter i de to rommene.pysen78 skrev:Hei alle!
Jeg står i ferd med å sette opp en innervegg for å dele opp en stue til mindre stue og arbeidsrom. Bjelkelaget i gulvet er betong, og jeg hadde tenkt å skru og plugge ned i betongen. (Jeg har en masse av den der betongspikeren i passe lengde, men jeg tør ikke bruke den. Virker litt ugjenkallelig å dra i spikeren liksom.) Uansett:
Bør jeg sage et spor ned i parketten slik at bjelken ligger an mot betongen? Jeg antar at parketten "flyter" oppå gulvet, og jeg lurer på om jeg vil låse den fast slik at den risikerer å reise seg når det blir fuktig vær. Fordelen med å ikke sage et spor er jo bortsett fra tid/arbeidsbesparing, at man kan ta bort veggen igjen uten at det synes mer enn noen hull.
Hvis jeg sager et spor, må man bruke syllpapp eller lignende da? Under betonggulvet finnes garasjen, og det er jo ikke fuktig, men gulvet står i forbindelse med den lettbetongmurte veggen, og jeg merker at det leder kulde, så jeg antar at det leder fukt i viss grad også?
Et lite bonusspørsmål. Taket er gips på undersiden av takstolene. Hvis vi av plasshensyn vil ha veggen mellom to takstolene, (den vil gå parallelt) kan man nøye seg med å mollyplugge den overliggende bjelken i veggen da?
Beklager hvis dette er besvart i en lignende tråd, jeg har søkt en hel del, og pløyd flere "bygge innervegg-tråder" men ikke funnet noe.
Takknemlig for svar
Lykke til
Takk alle for tipsene! Da sager jeg nok opp parketten likevel, samboeren og jeg har tenkt litt også, og kommet fram til at veggen nok skal stå for godt, så parketten blir sekundær.
Mollyplugg i taket altså, og plugg i de tilknyttede veggene. Det skal være et dørhull i også, så jeg vil være på den sikre siden.
Takk igjen, dette gjør at jeg rolig kan planlegge arbeidet med veggen!
Mollyplugg i taket altså, og plugg i de tilknyttede veggene. Det skal være et dørhull i også, så jeg vil være på den sikre siden.
Takk igjen, dette gjør at jeg rolig kan planlegge arbeidet med veggen!
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Innfesting av lekter til takterrasse
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Fog till 2st ihopskruvade reglar
Altan & Uteplats -
Skruva läkt mellan takreglar 45x45 till att altantak "halle extreme glasklar"
Altan & Uteplats -
Skruva ihop reglar till industrivägg
Inredning -
Hvilke skruer til trestendere på tak og vegg?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi