31.823 lest ·
8 svar
32k lest
8 svar
Skru reglar (lekter) i leca, valg av skrue/plugg?
Står i ferd med å sette opp stolper/lekter (45x70, velger 45 for å få litt mer å spikre i) på en stall samt et lager murt med leca. Det handler altså om relativt store flater, så jeg leter etter den metoden som virker raskest/enklest, uten å gi avkall på holdbarheten.
- Min første tanke er lettbetongskrue, så noen for en stund siden, tror det var Essve's. Ganske kraftige skruer som man bare gjenger rett inn i leca'n, med en forboret stolpe da selvfølgelig. Fantes jo virkelig lange varianter av denne typen som burde tillate relativt ok tilstramming før man skjærer i stykker gjengene.
- Spikerplugg? Bedre eller dårligere enn lettbetongskruen?
- Skrue og plugg? Sitter godt med riktig plugg, men det vil bli tidkrevende. Sannsynligvis FOR tidkrevende til at jeg skal/vil ha dette som et alternativ.
- Annet forslag?
Kledningen senere blir med 21x145 samt 21x50 dekklekter. Forrige stallen skrudde jeg kledningsbordet, men på grunn av tidsbruken så tenker jeg å spikre denne gangen, har jo allerede en spikerpistol.
Skal man bare gå på med 60-70mm til kledningsbordet, eller kjøre på med 90mm for å få en litt grovere spiker (som muligens har litt høyere uttrekningsmoment?) til tross for at spikeren vil gå gjennom lekt og inn i leca'n da?
- Min første tanke er lettbetongskrue, så noen for en stund siden, tror det var Essve's. Ganske kraftige skruer som man bare gjenger rett inn i leca'n, med en forboret stolpe da selvfølgelig. Fantes jo virkelig lange varianter av denne typen som burde tillate relativt ok tilstramming før man skjærer i stykker gjengene.
- Spikerplugg? Bedre eller dårligere enn lettbetongskruen?
- Skrue og plugg? Sitter godt med riktig plugg, men det vil bli tidkrevende. Sannsynligvis FOR tidkrevende til at jeg skal/vil ha dette som et alternativ.
- Annet forslag?
Kledningen senere blir med 21x145 samt 21x50 dekklekter. Forrige stallen skrudde jeg kledningsbordet, men på grunn av tidsbruken så tenker jeg å spikre denne gangen, har jo allerede en spikerpistol.
Skal man bare gå på med 60-70mm til kledningsbordet, eller kjøre på med 90mm for å få en litt grovere spiker (som muligens har litt høyere uttrekningsmoment?) til tross for at spikeren vil gå gjennom lekt og inn i leca'n da?
Er det virkelig ingen som har noen mening? Må jo finnes mange her som har satt lekter/regler på leca d^_^b
Snublet over et 4. alternativ i går på byggmax. De hadde noe som het "Fasadplugg", dyre saker dog, som en kraftigere og mer overgrodd spikerplugg. Noen som har brukt disse?
Kjøpt et pakke av Essve's lettbetongskrue, kommer vel til å prøve i løpet av dagen så får vi se hvordan det går.....
Snublet over et 4. alternativ i går på byggmax. De hadde noe som het "Fasadplugg", dyre saker dog, som en kraftigere og mer overgrodd spikerplugg. Noen som har brukt disse?
Kjøpt et pakke av Essve's lettbetongskrue, kommer vel til å prøve i løpet av dagen så får vi se hvordan det går.....
Det er besværlig å få noe til å feste i lecan jeg foreslår at du bruker kjemanker som bl. a. Hilti selger, man borer et hull ca. 10 mm større enn hylsen, stopper i en hylse som man kan feste regelen med fyller ut hullet med kjemmassen. Brukes mye i industrien for fastsetting av maskiner og roboter som ikke får endre seg sitter som berget.
Jeg brukte klippspik til 28x70-lekt. Det fungerer det også og det går raskt å få opp lektene. Jeg tror at lettbetongskruv fester bedre, men ved å spikre inn klippspiken vekselvis skrått så blir lektene bedre festet.
På grunn av diverse forsinkelser har jeg ikke prøvd ennå, men i morgen søndag blir det litt skruing med Essve's lettbetongskrue, så får vi se hvordan det går.

Kjemianker høres i mine ører litt vanvittig ut når man skal sette opp ca 600-700m lekter :x Det ville vel koste en liten formue og ta sånn cirka 10 ganger for lang tid? Eller kanskje det går raskt? Uansett føles det utelukket. Det er jo som sagt bare panelet som skal opp, ingen industriroboterSkumpen skrev:Det er besværlig å få noe til å feste i leca, jeg foreslår at du bruker kjemianker som bl.a. Hilti selger. Man borer et hull ca. 10 mm større enn hylsen, stopper i en hylse som man kan feste regelen med, fyller ut hullet med kjemimassen. Brukes mye i industrien for fastsetting av maskiner og roboter som ikke skal flytte seg, sitter som fjellet.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Altan - avstånd reglar för att skruva kjol
Altan & Uteplats -
Spika eller skruva bärläkt
Tak & Vind -
Hjälp, jag har målat reglarna innan de ska skruvas ihop
Lösvirke & Timmerhus -
Konstruktionsskruv eller panel/trall skruv för att skråskruva reglar s
Altan & Uteplats -
Skruva läkt mellan takreglar 45x45 till att altantak "halle extreme glasklar"