Hei

Tretex i seg er ganske dårlig å skru i. Det kan være en plankvegg bak, men hvis det IKKE gjør det, hva gjør man da?

Noen som har prøvd gipsankre med STOR gjenge?

Eller noen andre ideer?

B berraX skrev:
Hei

Tretex i seg er ganske dårlig å skru i. Det kan finnes en plankvegg bak, men om det IKKE gjør det, hva gjør man da?

Noen som har prøvd gipsanker med STOR gjenge?

Eller noen andre ideer?
Må være noe bak, bor et lite hull og undersøk.

• Liker
tergo
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Må være noe bak, bore et lite hull og undersøk.
Noen ganger, noen ganger ikke.....

Noen ganger er det luft rett bak, men med en lengre skrue kan man finne fast underlag. Men et sted finnes det en "psykologisk" grense for hvor lange skruer man kan bruke....

• Liker
Jonatan79
  • Laddar…
BirgitS
Treetex kan vel sitte oppå en reglet trekonstruksjon, og skal man da henge opp noe tungt må man finne ut hvor reglene finnes. 50-tallet var vel en overgangsperiode fra plankvegger til moderne regelkonstruksjoner.

Når ble ditt hus bygget og hva vet du om dets oppbygging?

• Liker
Huzzbutt
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Treetex kan vel sitte ovenpå en lektet trekonstruksjon, og skal man da ha opp noe tungt må man finne ut hvor lektene er. 50-tallet var vel en overgangsperiode fra plankvegger til moderne lektkonstruksjoner.

Når ble huset ditt bygget, og hva vet du om dets oppbygging?
Huset er fra 1800-tallet, men selvfølgelig renovert i omganger. Jeg tror man kan finne alle mulige typer konstruksjonsløsninger. Og det er vel en del av problemet. Man vet ikke, prøver, og så fungerer det ikke.

Nå er vi inne på en kaldkott og skal sette opp hyller.
Dette trenger ikke å bli veldig vakkert. Viktigere er at det ikke faller ned.
Man kan jo tenke seg at det sitter lekter der Treetex-platene skjøtes. Et alternativ er å sette en OSB-plate over det området som skal dekkes av hyllen, og feste OSB-platen i veggen der Treetex-platene er skjøtet. Deretter er OSB-platen bra å feste skruer i.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Finnes ingen plugger som funker for tretex, Spesielt ikke for hyller.
Bare lete etter noe mer stabilt innenfor platen

Matti_75 Matti_75 skrev:
Finnes ingen plugger som fungerer for Tretex, spesielt ikke for hyller.
Bare let etter noe mer stabilt innenfor platen
Jeg ante det, men håpet likevel at noen skulle ha funnet "løsningen". Jeg synes ikke å være alene om å sverge over den lave holdfastheten i Tretex og de problemene som det innebærer.

B berraX skrev:
Jeg ante det men håpet likevel at noen skulle ha funnet "løsningen". Jeg ser ut til å ikke være alene om å banne over den lave holdfastheten i Tretex og de problemene det medfører.
Du får operere litt i veggen og felle inn ekstra lekter å feste i.

• Liker
berraX
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.