Hei, bygger en huske og da konstruksjonen har endret seg underveis i prosjektet
har jeg ikke noe annet valg enn å prøve å få til det som det ser ut nå.

Har to stolper 95x95 med en overligger 95x95. Skal nå feste overliggeren
mot endetre på stolpene. Dere ser på bildet, tvinger og små trestykker er bare for å holde overliggeren
på plass midlertidig.

Jeg vil ikke ha skruer eller festemidler, plater, jern synlige, noe som hadde gjort det enklere :oops:

Hvordan ville du festet overliggeren mot stolpene?

Vurderer å bore 21mm gjennom overliggeren og inn i stolpen og slå i en rundstang med lim, holder det tro?
Eller forbore og dra i 2 lange skruer, 200mm gjennom overliggeren ned i stolpene.

Takk på forhånd.

Trelignende konstruksjon med to sorte stolper og en horisontal bjelke, sikret med tvinger. Gress og busker i hagen bak, Buddha-hode i bakgrunnen.

Sørg for å holde voksne borte fra den der, for jeg tror ikke den tåler større personer uansett hvordan du fester den horisontale. Blir ganske store krefter i alle retninger på husker.

• Liker
herregud og 1 annen
  • Laddar…
Kanskje bytte øveliggaren mot 45x120/145 og jacke ur stolpene øverst med 50%. Så kan du lime og feste en eller to bolter gjennom hver stolpe.

• Liker
herregud
  • Laddar…
K
Hvordan stabiliserer du stolpene mot bakken? Lange skruer ovenfra høres ut som det beste alternativet!

• Liker
herregud
  • Laddar…
T Tjrex skrev:
Sørg for å holde voksne borte fra den der, for jeg tror ikke den tåler større personer uansett hvordan du fester den horisontale. Det blir ganske store krefter i alle retninger på husker.
Vi hadde tenkt en annen konstruksjon fra starten, men støtte på hindringer og tenkte å teste hvordan det blir, ellers får det kompletteres :)

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kanskje bytte overliggeren mot 45x120/145 og jacke ur stolpene øverst med 50%. Så kan du lime og feste en eller to bolter gjennom hver stolpe.
Trodde det fra starten, men det ble slik og vil unngå å jacke ur uansett 95/120/145 etc. dermed blir det litt mer utfordrende nå...

K Kallebo skrev:
Hvordan stabiliserer du stolpene mot bakken? Lange skruer ovenfra høres ut som det beste alternativet!
Støpt, 80 respektive 60kg betong i hver stolpe med stolpejern samt festet i bjelken (170) i terrassen. Sitter veldig stabilt.

• Liker
Kallebo og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.