Hei,
Jeg har bygget inn en liten vedovn på kjøkkenet (Scanspis). Med en røykkanal bak som i vinkel kobles til skorsteinen. Alt er tætd og klart. Så kom feieren og ga anmerkninger på følgende:
- Utett røykanal: Forventet siden den ikke har vært brukt på 15 år. Så der setter jeg inn et innsatsrør, med toppfôr, bunnkonus, murer med C-bruk, fyller med vermikulit og tester med en liten røykpatron: Fine an dandy

- Manglende Ildstedsplate: Ingen problem, bestiller en glassplate hos glassmesteren med riktige mål.
- Stigetrinn & glidesikring mangler: Ingen problem monterer jeg.
- Kjøkkenskap/taktilkobling tett inntil skorsteinen: Vent nå.... 150 cm opp fra ildstedet sitter en konsoll i tre som slutter seg til skorsteinen. (pent gjort om jeg får si det). Men kan det være et problem? Hele bjelkelaget sitter jo tett inntil skorsteinen, og også innertaket som er trepanel...
Så hva skal jeg gjøre?
Må jeg utbedre det eller ta sjansen på at neste (en annen) feiemester ikke bryr seg / overser det?
Hvis jeg må fikse det:
- Hvor langt er sikkerhetsavstanden?
- Hva regnes som ildfast materiale mellom bjelken og sokkelen?
Litt rådvill....
PS et lite ekstra spørsmål: må jeg ha en sotluke? det finnes en luke i vinkelen på røret hvor man kan føre inn en støvsugerslange, men man kan ikke gjøre en okulær besiktigelse inn i røret da det sitter trangt til... DS