Hei! Bakgrunnsinfo først: jeg er uerfaren/ukyndig så svar gjerne enkelt og uten å anta at jeg forstår noe usagt.
1. Jeg trenger en trapp ute. Har funnet ferdige vangstykker på blant annet Bauhaus, NTR A, opptil 7 trinn. Jeg trenger, hvis jeg har regnet riktig, ca. 16-17 trinn. På Bauhaus står det "ja de kan skjøtes", typ, men ikke hvordan... Kan man legge dem overlappende ett trinn og dra igjennom noen gjengestenger/bolter? (Så et bilde på google, farlig for folk med lite kunnskap! ) Bør man støtte opp med noe som går lenger (flere trinn) og dra igjennom alt? Lime (pluss skru som sagt)?
2. Når der endelig finnes en trapp (bank i bordet) trenger jeg et gulv. Der finnes et gammelt tregulv, men det svaier en del her og der. Kan jeg legge tynne (10mm) sponplater over på tvers og få det stødigere sånn? Det er et kaldt rom, men tørt fra i hvert fall direkte regn (luftfuktigheten er vel en annen sak). I andre etasje, så ingen markfukt nedenfra (vel). Det skal bli et hobbyrom, så ingen tyngre belastning enn folk som går der.
Jeg har veldig begrenset budsjett, så min retning er definitivt "billigst man kommer unna med", dessverre ikke "best"... Jeg forstår at det sikkert er veldig frustrerende, men jeg har jo ikke mer penger for det.
Å skjøte vognstykkene er ikke noe problem, men det er en lang trapp så støtte på midten er et must og der skjøtes disse, er det mest hensiktsmessig midt over stolpen. Så det med stanplanet er litt rankete nå sier du, så bør du nok gjøre om. Ta ett eller flere bilder så det vises hva du vil gjøre.
Å skjøte vangstykkene er ikke noe problem , men det er en lang trapp så støtte på midten er et must og der skjøtes disse, er det mest passende midt over stolpen.
Så det med stanplanen er litt rank nå sier du, så bør du nok gjøre om.
Ta et eller flere bilder så det vises hva du vil gjøre
Aha, man må ha stolpe under trappen altså? Attans, det gjør det vanskeligere... Jaja, det skal vel gå på en eller annen måte.
Hva er stanplan? Er det gulvet du mener? Hvorfor gjøre om i stedet for å bare legge oppå?
Skal se om jeg kan få til noen bilder i kveld om det ikke har blitt for mørkt.
Lengden på trappen er lang og da må det finnes støtte for begge vangene, de skal jo skjøtes, vanskelig å få det til å holde uten støtte. Reposet er den delen du kommer opp til, trappen skal festes der, så det må være absolutt sterkt der, ingen slingring.
Lengden på trappen er lang, og da må det finnes støtte for begge vangstykkene, de skal jo skjøtes, vanskelig å få det til å holde uten støtte
Etasjeplanet er den delen som du kommer opp til, trappen skal sitte fast der, så det må være absolutt sterkt der, ingen vingling
Tre vangstykker blir det, ifølge specen skal det være 60cm maks mellom dem, hvilket gir for smal trapp, så tar ett i midten også om det gjør noen forskjell? Skjøte går sier du, men hvordan gjør man det da?
Trappen skal sitte fast i veggen, det er jo en utetrapp? Veggen er tegl og puss. Hva er det jeg misser/tenker feil?
Stannplan staves det, dvs der man stopper. Hvis man har et plan på veien heter det vilplan.
Kan du ikke legge ut et bilde av hvordan det ser ut der du trenger trappen din?
Det trengs som sagt støtte på veien, og/eller forsterkninger, den kan ikke henge fritt i luften og være festet bare øverst, det blir for store krefter på skruene du fester den med.
Når det gjelder gulvet må du finne ut hvorfor det svaier: er de gamle plankene på hell, eller er det for sjeldent mellom bjelkene? Ta bort noen av plankene og se hvordan det ser ut under.
Jeg kan ikke komme inn uten trapp, så dette er så godt det går. Men siden det er åpent i kanten i nivåforskjellene kan man se gulvbjelkene i det minste, hjelper det? Jeg tror gulvet først og fremst svikter fordi det er gammelt og ganske tynt.
Det gjør meg ingenting om det ikke blir helt stivt i fremtiden heller, eller om det knirker og holder på. Bare man ikke faller ned til underetasjen eller lignende.
Tillegg, innfestingen av trappen i veggen tenkte jeg rett og slett å dra rett gjennom veggen, er det feil?
Finnes jo litt å bite i, blir stødig, og grave ut en bit, fylle med knust stein og legge steinplate som støtte mot bakken, bare husk å tenke på vinkelen opp på trappen så den ikke blir for bratt.
Finns jo lite å bite i, blir stødig, og grave ut en bit, fylle med knust stein og legge steinplate som støtte mot bakken tenk bare på vinkelen opp på trappen så den ikke blir for bratt
Du mener at det blir stødig å feste rett gjennom veggen? Det høres jo bra ut i så fall.
Vinkelen blir jo ifølge de ferdige vangstykkene sin egen vinkel, som var ca. 36 grader om jeg husker riktig. Så en ganske slak trapp, noe som er kjempebra (den må være lett å gå i!), men selvfølgelig en ulempe at den da må støttes under.
Med tanke på både vinduet og porten hadde jeg håpet å kunne "forstyrre" så lite som mulig med trappen. Med stolper under tar den jo mye mer plass...
Porten kommer du til å klare, men vinduet blir nok skjult litt, det får du leve med,
En så smal trapp som får plass mellom port og vindu er nok i minste laget
En skjøting av vognstykkene, et must, da kan du sette en planke på utsiden, ca 1 meter, gjerne 1,5 på hver side av skjøten og trekke sammen med kraftige bolter (vognbolt)
Tror nok det holder da
Trappen kommer til å bli litt rank i sideveis på den lengden, så du må krysse den under
Porten kommer du å klare , men vinduet blir nok skymt litt , det får du leve med ,
En så smal trapp som rommes mellom port og vindu er nok i minste laget
En skjøting av vangestykkene, et must, da kan du sette en planke på utsiden, ca 1 meter gjerne 1,5 på hver side av skjøten og dra sammen med kraftige bolter (vognbolt).
Tror nok at det holder da.
Trappen kommer til å bli litt ranglete i sideveis på den lengden, så du må krysse den under.
Problemet med stolper relatert til porten handler først og fremst om at det blir trangere å komme inn der med bil, tenker jeg...
Mener du at jeg skal skjøte uten overlapping? Det tror jeg ikke går, det ser ikke ut fra bildene som at bunnen og toppen passer sammen uten at det blir et dobbeltsteg enten i høyden eller dybden. Så tanken var altså å overlappe et steg, eventuelt også lime der, og kanskje som du skriver (tror jeg) også ha en ekstra bit et stykke over skjøten.
Tror jeg forstår hvordan du mener med ranglete i sideveis, det burde jeg kunne gjøre...