Hei
Jeg skal begynne å få dit noen sporede sponplater for vannbåren gulvvarme. Det er et gammelt bjelkelag som er rettet i vater men der jeg ikke har cc60, men alt fra 42cm til 59cm.
Platene jeg skal legge er spontede og godkjent å legge med skjøt utenfor bjelke. Men etter å ha lest en mer detaljert monteringsanvisning for andre plater, blir jeg i tvil. De andre platene er også godkjent for skjøting mellom bjelker, men anbefalingen er å skjøte på bjelker uansett, spesielt i rom med høy belastning. Rommet jeg skal legge i er en stue, hvilket vil innebære relativt høy belastning.
Min tanke er nå om det er bedre å kutte ren kortsidene, droppe sponten, og i stedet la alle skjøter være understøttet av bjelke i stedet? Den ekstra jobben spiller ikke så stor rolle og det blir i prinsippet ikke noe ekstra svinn på grunn av rommets mål.
Jeg skal begynne å få dit noen sporede sponplater for vannbåren gulvvarme. Det er et gammelt bjelkelag som er rettet i vater men der jeg ikke har cc60, men alt fra 42cm til 59cm.
Platene jeg skal legge er spontede og godkjent å legge med skjøt utenfor bjelke. Men etter å ha lest en mer detaljert monteringsanvisning for andre plater, blir jeg i tvil. De andre platene er også godkjent for skjøting mellom bjelker, men anbefalingen er å skjøte på bjelker uansett, spesielt i rom med høy belastning. Rommet jeg skal legge i er en stue, hvilket vil innebære relativt høy belastning.
Min tanke er nå om det er bedre å kutte ren kortsidene, droppe sponten, og i stedet la alle skjøter være understøttet av bjelke i stedet? Den ekstra jobben spiller ikke så stor rolle og det blir i prinsippet ikke noe ekstra svinn på grunn av rommets mål.
Takk så mye for svaret! Så gjør jo byggfirmaer og så er monteringsanvisningen. Min bekymring ligger nok i det lengre perspektivet. Tre barn som hopper på gulvet, gjester med midlertidig høy belastning osv. Små svikt som til slutt gjør at fugen blir litt svekket. Jeg vil jo minimere risikoen for knirking selv om 10 år. Siden jeg er hjemmefikser er jo ikke tidseffektivitet det viktigste, men heller å slippe å gjøre om i fremtiden. Dette er en konstruksjon som aldri skal endres. Men som sagt, selv langtidseffektene bør jo være kjente på dette punktet ☺️
Klassisk tilfelle av hjemmefikser som overarbeider ting. Du er definitivt ikke alene om detB Bosse63 skrev:Takk så mye for svaret! Så gjør jo byggefirmaer og så er monteringsanvisningen. Min bekymring er nok basert på det lenger perspektivet. Tre barn som hopper på gulvet, gjester med midlertidig høy belastning etc. Små svikt som til slutt gjør at fugen blir litt for svak. Jeg vil jo minimere risikoen for knirk selv om 10 år. Siden jeg er hjemmefikser er jo ikke tidseffektivitet det viktigste, men heller å slippe å gjøre om i fremtiden. Dette er en konstruksjon som aldri skal endres.
Men som sagt, også langtidseffektene bør jo være kjent nå ☺️
Du skal vel også ha et overgulv (parkett kanskje?) som også sprer belastningen.
Men hvorfor det ene, eller det andre? Hvorfor ikke begge deler...? Jeg mener at det bare er å legge til en ekstra regel, under spontede skjøten. Alternativt kappe på siden av sponplaten sånn at sponten havner på en regel.B Bosse63 skrev:Tusen takk for svaret! Så gjør jo byggefirmaer og så er monteringsanvisningen. Min bekymring ligger nok i det lengre perspektivet. Tre barn som hopper på gulvet, gjester med midlertidig høy belastning osv. Små svikt som til slutt gjør at fugen blir litt svekket. Jeg vil jo minimere risikoen for knirk selv om 10 år. Siden jeg er hjemmefikser er jo ikke tidseffektivitet det viktigste, men snarere å slippe å gjøre om i fremtiden. Dette er en konstruksjon som aldri skal endres. Men som sagt, selv langtidseffektene bør jo være kjente på dette tidspunktet ☺️
Så kan man gjøre, men det blir jo litt overkurs. Ettersom det ikke trengs, ifølge produsenten.A AG A skrev:
TS har jo varierende avstand mellom reglene, som gjør det enda mer komplisert.
I en perfekt situasjon har man cc600 og plater som er 1800 eller 2400. Så treffer man så godt som alltid regel
HeiA AG A skrev:
Takk for input! Å legge til flere bjelker hadde vært det beste så klart, men er en tanke jeg har lagt til side. Jeg har ikke kortlinger å feste i på passende steder, noe som innebærer et altfor omfattende arbeid med isolasjon og røropplegg som allerede er gjort.
I betydelig mindre omfang så satte jeg en remse gulvspon under skjøten ved en reparasjon.
Det blir overarbeidet om man har spontede plater men vet man hvor pianoet eller bokhyllen skal stå eller hvor landingen fra trapesen kommer til å være og har litt spill er det ikke mye ekstra jobb.
Det blir overarbeidet om man har spontede plater men vet man hvor pianoet eller bokhyllen skal stå eller hvor landingen fra trapesen kommer til å være og har litt spill er det ikke mye ekstra jobb.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Sette dørkarm for ytterdør på gulvsponet eller bjelkelaget?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Spackel till skarvar och skruvhål golvspånskiva
Golv -
Skjøte gulvbjelker over bærende bjelke, overlappende eller kant i kant?
skjøte kryssfiner over bjelke. Lim eller bevegelsesfuge??
Riva upp och rikta eller lägga golvspån?
Golv