Holder på og lager et hull i hallen for å sette inn en ny kjellertrapp. Som det ser ut nå, er det plankevegg i andre etasje som står på gulvbjelken som står på kjellerveggen. Gulvbjelken går 30 mm utenfor plankeveggen, ingen bekymringer der. Derimot er det veldig ulikt hvordan gulvbjelken står på kjellerveggen. På den ene siden av hallen går kjellerveggen 45 mm utenfor gulvbjelken, mens på den andre siden av hallen, bare et par meter unna, er det en forskjell på 75 mm.
Kan ikke helt bestemme meg for hvordan jeg skal gå videre med dette. Som jeg ser det, finnes det tre alternativer.
1. Regle opp plankeveggen og bjelken ut til kjellerveggen og få en stor rett vegg. Som nok dessverre vil se skjev ut i andre etasje. Mye jobb siden det er 3,5m x 2,5m og en døråpning til kjøkkenet som må gjøres i stand.
2. Regle ut gulvbjelken til kjellerveggen og få en hylle på 45-75 mm ved siden av trappen.
3. Regle ut gulvbjelken og kjellerveggen og få en rett hylle på rundt 100 mm ved siden av trappen.
Andre forslag?
Slik ser det ut nå:

Kan ikke helt bestemme meg for hvordan jeg skal gå videre med dette. Som jeg ser det, finnes det tre alternativer.
1. Regle opp plankeveggen og bjelken ut til kjellerveggen og få en stor rett vegg. Som nok dessverre vil se skjev ut i andre etasje. Mye jobb siden det er 3,5m x 2,5m og en døråpning til kjøkkenet som må gjøres i stand.
2. Regle ut gulvbjelken til kjellerveggen og få en hylle på 45-75 mm ved siden av trappen.
3. Regle ut gulvbjelken og kjellerveggen og få en rett hylle på rundt 100 mm ved siden av trappen.
Andre forslag?
Slik ser det ut nå:

Hei!
Kan du sette opp en osb-plate eller lignende?
Jeg hadde en skjev vegg (eller del av en vegg) som skulle utgjøre den ene siden av et innebygd skap. Det skilte 50 mm fra gulvet og oppe ved taket. For å løse det hele tok jeg en plate (mdf i dette tilfellet) og satte den opp med den minste varianten av karmeskruer. Det ble 8-9 skruer på distinkte steder på platen, men så kunne jeg justere som jeg ville.
Det går selvfølgelig med diverse distanser også. Gapet som ble mellom veggen og platen fylte jeg med bunnlist og avsluttet med Cascos "husfix" og deretter maling. Bedre kunne det ikke bli - synes jeg da
Kan du sette opp en osb-plate eller lignende?
Jeg hadde en skjev vegg (eller del av en vegg) som skulle utgjøre den ene siden av et innebygd skap. Det skilte 50 mm fra gulvet og oppe ved taket. For å løse det hele tok jeg en plate (mdf i dette tilfellet) og satte den opp med den minste varianten av karmeskruer. Det ble 8-9 skruer på distinkte steder på platen, men så kunne jeg justere som jeg ville.
Det går selvfølgelig med diverse distanser også. Gapet som ble mellom veggen og platen fylte jeg med bunnlist og avsluttet med Cascos "husfix" og deretter maling. Bedre kunne det ikke bli - synes jeg da
Hvordan mener du at jeg skal sette opp plater? Det skiller jo over en dm fra plankveggen til kjellerveggen som mest. Og så blir jo veggen oppe i gangen skjev da sammenlignet med alt annet...
Flere forslag? Hvordan ville dere gjort det?
Hvis jeg forstår situasjonen riktig, ville jeg bare kle inn det som er skjevt på enklest mulig måte. Å forsøke å gjøre skjevt til rett er bare veldig slitsomt. Kle inn avslutningen på kjellerveggen over kabelen og gipse inn plankveggen?
Hva mener du med å kle inn? Min første tanke var jo at jeg skulle bygge på bjelken ut til kjellermuren så det blir en vegg av plankeveggen, så en "hylle" og så en vegg av bjelken og kjellermuren. Føles som det er overlegen minst arbeid da, og altså den måten jeg absolutt ikke pleier å velge. Kanskje det er derfor hele huset består av halvferdige prosjekter? 
Vi river hele veggen istedenfor og bygger opp en ny. 
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Bærende vegger i 70-tallshus
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Innerväggar av masonit - måla?
Färg, Måla & Tapetsera -
Bygga inneväggar - vertikal regel mot bottenregel -> passning av ytor
Utbyggnad och tillbyggnad -
Montera nytt kök - sneda väggar
Kök -
Å rette opp skjeve vegger - tips om arbeidsgangen ønskes