Finnes det noen feilmargin for hvor mye en bærende stolpe kan helle? Vi har to stolper som bærer opp mønebjelken som taket hviler på. Den andre stolpen heller også, men ikke fullt så mye som denne. Stolpen på det vedlagte bildet heller 8mm på vaterets 180cm.
Hus bygget i 2019 og har hatt en takstmann for sluttkontroll i oktober. Har også en hengende bue i underetasjen og et hengende himling i underetasjen. Takstmannen målte aldri noe, men konstaterte at husprodusenten trengte å undersøke det. Husprodusenten har hatt en servicetekniker her som konstaterer at alt er innenfor feilmarginen. Presenterer ingen konkrete fakta for feilmarginene, så lurer også om det er mulig å finne et sted?
Stolpen luter altså 2,5 °. Når en belastet stolpe luter, reduseres dens bæreevne samtidig som den utsettes for et bøyende moment. Hvor grensen går, avhenger av omstendighetene, belastninger og dimensjoner på stolpen. Bærende stolper skal monteres i lodd, spesielt hvis de bærer en mønebjelke. Personlig synes jeg at hellingen på bildet ditt er helt uakseptabel.
Takk for svaret.
Jo, det er det jeg også føler. Serviceteknikeren som var her "målte" (et raskt blikk på boblen i vateret) og sa at det sannsynligvis er innenfor toleransen, men skulle sjekke det. Titter jeg i husAMA ser jeg høyden/600 eller lavest +/8mm. Vår søyle havner på 14mm hvis den ikke er buktet, og helningen avtar høyere opp. Må sjekke det i morgen. Kan man stole på det? Usikker på om jeg har sett riktig i den...
Men hvis det er omstendighetene som bestemmer. Til hvem og hvilke yrkeskategorier skal jeg henvende meg for å få det kontrollert? Husfirmaet vet jeg allerede hvilket svar de vil gi meg. Takstmannen trenger å bli byttet ut hvis det skal til en sånn. Min kontrollansvarlig konsulent kan få spørsmålet også. Er det noen annen jeg glemmer bort?
En erfaren og kunnskapsrik takstmann er hva jeg tror du trenger. Lettere å uttale enn å finne dessverre. Kontrollansvarlige kan ha alle mulige slags kompetanser. Veldig kinkig inretning i mine øyne. Det ville overraske meg om limtrestolpen er skjev.
En erfaren och kunnig besiktningsman är vad jag tror att du behöver. Lättare å uttale enn å finne dessverre. Kontrollansvarlige kan ha alle mulige slags kompetanser. Veldig kinkig enhet etter min mening. Det ville overraske meg om limtrebjelken er skjev.
Jo, det er jo kjedelig at man må snu hver stein for å finne en sånn...
Pilaren (som er 115x180) har samme helling hele veien opp. Oppdaget at mønebjelken også henger. 5mm på 180cm og ligger vridd (som følge av skrånende pilar?). Ikke noe vakkert syn i det hele tatt.
Har sendt alt til husleverandøren for å få deres svar skriftlig. Også videresendt den mailen til den kontrollansvarlige og besiktigelsesmannen vi hadde med spørsmålet om de har noen innspill. Oppdaterer tråden kontinuerlig om dere som har kommentert er nysgjerrige på utfallet.