Hei
Holder på å renovere et lite bad, men har støtt på et problem. Skal montere en unidrain veggnær gulvsluk, men selve avløpet kommer rett over en gulvbjelke. Har allerede hugget ut 40x40x250mm (bjelken er 230x70mm). Avløpet jeg har skåret ut for er en lavbyggende modell, men så i går at vannlåsen som hører til ikke er godkjent i henhold til EN 1253, så vet ikke hvordan forsikringsselskapet vil like det.. Så min tanke er å bytte avløpet til en modell som er høyere, men da må jeg skjære ut cirka 30mm mer nedover og er redd for å svekke bjelken enda mer enn det som allerede er gjort. Så hva tror dere, kan jeg forsterke på noen måte og skjære ut mer, eller skal jeg gå for den lavbyggende? Huset er en enebolig med kjeller bygd i 1943, badet er i første etasje og bjelken jeg har skåret ut er cirka 4,2m.
Håper dere har noe svar
Mvh, Fredrik
Holder på å renovere et lite bad, men har støtt på et problem. Skal montere en unidrain veggnær gulvsluk, men selve avløpet kommer rett over en gulvbjelke. Har allerede hugget ut 40x40x250mm (bjelken er 230x70mm). Avløpet jeg har skåret ut for er en lavbyggende modell, men så i går at vannlåsen som hører til ikke er godkjent i henhold til EN 1253, så vet ikke hvordan forsikringsselskapet vil like det.. Så min tanke er å bytte avløpet til en modell som er høyere, men da må jeg skjære ut cirka 30mm mer nedover og er redd for å svekke bjelken enda mer enn det som allerede er gjort. Så hva tror dere, kan jeg forsterke på noen måte og skjære ut mer, eller skal jeg gå for den lavbyggende? Huset er en enebolig med kjeller bygd i 1943, badet er i første etasje og bjelken jeg har skåret ut er cirka 4,2m.
Håper dere har noe svar
Mvh, Fredrik
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 innlegg
Er den like grov som den nede i bildet så er det nok ingen fare. Dessuten så ser det jo ut som du har forsterket den allerede. Har sett betydelig verre ting enn det der.........bjelker som knapt har hengt sammen fordi de har trukket igjennom 110 avløp osv.
I gamle hus er det nok dimensjonert betydelig mer enn i moderne hus.
I gamle hus er det nok dimensjonert betydelig mer enn i moderne hus.
Ok, ja jeg har limskrudd en 15mm plyfa. Ja, det er samme dimensjon på den bjelken. Bjelken er jo som sagt 230x70, og hvis jeg freser ut 30mm til, så er det igjen 160mm i høyden der jeg har fjernet, så kanskje det er greit da
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg skulle gjerne sett en tegning som viser hvor i bjelkens hele lengde utskjæringen finnes. Uten den informasjonen er det vanskelig å bedømme konsekvensene.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
To områder på en bjelke er særlig følsomme for hulltakinger, dels ved midten, dels ved støttene. Nå har du flaks som havner på avstand fra disse områdene. Det meste av materialet i bjelken vil være igjen selv etter 70 mm uthulling, så jeg tror det vil fungere. Hovedprinsippet er at man ikke utfører hulltaking av format med mindre man er kyndig i bygningsstatikk eller kan rådføre seg med noen som er det før hulltakingen! Man forsøker alltid å løse problemet ved å unngå det. Dette siste sier jeg ikke først og fremst til deg, men til alle som følger tråden og som står overfor lignende problemer.
Takker så mye for hjelpen.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Hur påverkas bärigheten om man jackar ur bärlinan?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Kutte ut limtrebjelke
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Feste takås i mønebjelke: hakke ut eller legge en kile?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Skadedjur golvbjälke, vad göra?
Lösvirke & Timmerhus -
Jacka ur golvbjälke
Badrum