Hei vi er i ferd med å få en bærende vegg åpnet opp 120cm bred. Jeg har snakket med en konstruktør som var hjemme og sjekket, og han fortalte at å åpne opp så lite ikke ville være noen problemer bare man vekslet inn en litt større bjelke, typ 45x145. Nå vil snekkeren som er her legge 4 stk liggende 45x70 som hviler på toppen av de gamle stendere. Han sier at det holder uten problem og at man da slipper å kutte bort 45mm på toppen av stenderne for å legge inn 45x145. Jeg stiller spørsmålet her for i min begrensede kunnskap så skal man alltid velge å montere de stående? da de er mye mer stabile den veien men jeg vil gjerne få dette bekreftet på annet hold før jeg snakker med snekkeren. Jeg har lastet opp to stykker bilder som forklarer litt mer de ulike måtene jeg snakker om.

Mvh
Jesper Karlsson

EDIT: Så at bildene ble minimale men de kanskje funker uansett

• Diagram av bærende konstruksjon med to vertikale 45x70 bjelker og fire horisontale liggende 45x70 bjelker, viser byggemetode.
  • Diagram av bjelker for støttevegg, med to vertikale 45x70-bjelker og en horisontal stående 45x145-bjelke, forsterker veggen.
Fire 45x70 oppå hverandre er dårligere enn en 45x145 i bæreevne hvis man ikke limer dem sammen.

Det er litt frustrerende når snekkere holder på og leker konstruktører "bare fordi det ikke får plass". Hvis de vil gjøre en endring mot hva en konstruktør har angitt på tegning eller muntlig, må de alltids rådføre seg med konstruktøren - de kan jo ikke legge det på kunden som mangler kunnskap! Sukk!

Bra at du spør, veldig sunt! :)

• Liker
Ingenjören
  • Laddar…
Hei og takk for svarene deres!

Et lite presisering til spørsmålet mitt som jeg kom til å tenke på etter Justus sitt innlegg. Snekkeren hadde tenkt å skru-lime de liggende bjelkene.

Men hvis jeg snur på problemstillingen, kan 4 stk skru-limte 45x70 oppå hverandre være bedre enn en stående 45x145 på noen måte? Han nevnte at da slipper han å skave ut 45 mm fra hver bjelke og kan legge dem på toppen av bjelkene og bare kappe dem kortere.

Dette er en snekker med lang erfaring, så jeg vil jo tro at han vet hva han driver med.

Med vennlig hilsen
Jeppe

• Liker
patrikd84
  • Laddar…
Godt å høre at han virker å vite hva han snakker om, selv om beslutningen likevel ikke bør lande i fanget ditt, om det ikke er for å ta det videre til din konstruktør dvs..

Som konstruktør vil man gjerne vite hva som faktisk bygges da man har et ansvar over at tingene holder - så kan man sove godt uten å bekymre seg for at noe skal rase fordi noen mente det ble bedre med en annen løsning uten å kanskje se helhetsbildet. Så er det jo antakeligvis ikke i ditt tilfelle, noe som jo er godt :)

Om de skrulimtes ville jeg følt meg rolig, da får du 70x180 i stedet for 45x145. Helt likt en solid stock blir det jo så klart ikke, men god samvirkning mellom reglene får du jo i hvert fall. justus kanskje vet hva skrulimmet pleier å likestilles med?

Takk for alle svar nå har jeg litt mer kunnskap når jeg skal snakke med snekkeren på fredag.

Hadde vært gøy å se hvordan han fremstiller disse "balkene" kreves jo en rekordelig skrue for å rekke til 180 mm tykkelse.

Mvh
Jeppe

Hvis man kløver en stokk i fire deler og skrulimer dem sammen, blir resultatet stivere enn den opprinnelige stokken. Hvor stor forbedringen blir, kan man få en anelse om ved å se på limtre. Den sammensatte bjelken har betydelig høyere elastisitetsmodul enn de enkelte delene.

J justusandersson skrev:
Om man klyver en stock i fyra delar och skruvlimmar ihop dem så blir resultatet styvere enn den opprinnelige stokken. Hvor stor forbedringen blir kan man få en idé om hvis man ser på limtre. Den sammensatte bjelken har betydelig høyere elastisitetsmodul enn de enkelte delene.
Takk for opplysningen!

Kan man dra nytte av dette selv om det ikke utføres i et kontrollert miljø, som ved produksjon av limtre?

Ja det synes jeg, i rimelig grad. Skruene erstatter limpresser og de har sin begrensning

• Liker
patrikd84
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.