Hei!
Har bygget en innervegg, cirka 5 m lang som jeg har kledd med OSB-plater. Skal snart gipse veggen og har noen spørsmål.
Er det ok å skru gipsen i osb i stedet for å skru i stenderne bak? Selvfølgelig skrur jeg i stendere der det passer seg slik at jeg kan gjøre det, men siden jeg har stenderverk på 600 cc og kommer til å bruke 900 gips så vil det ikke passe så godt. Har dessuten en dør i veggen så det vil ikke funke å bruke 1200 gips rett over om man skulle ønske det.
Og det andre spørsmålet: takhøyden er 2900 mm.. hvordan skjøter jeg gipsen på høyden enklest? Det trengs vel ingen stender i skjøten når jeg har osb-plate? OSB-platen holder vel for å stabilisere skjøten?
Har bygget en innervegg, cirka 5 m lang som jeg har kledd med OSB-plater. Skal snart gipse veggen og har noen spørsmål.
Er det ok å skru gipsen i osb i stedet for å skru i stenderne bak? Selvfølgelig skrur jeg i stendere der det passer seg slik at jeg kan gjøre det, men siden jeg har stenderverk på 600 cc og kommer til å bruke 900 gips så vil det ikke passe så godt. Har dessuten en dør i veggen så det vil ikke funke å bruke 1200 gips rett over om man skulle ønske det.
Og det andre spørsmålet: takhøyden er 2900 mm.. hvordan skjøter jeg gipsen på høyden enklest? Det trengs vel ingen stender i skjøten når jeg har osb-plate? OSB-platen holder vel for å stabilisere skjøten?
Det er nok å skru i osb. Husk å ikke bruke for lange skruer hvis du for eksempel har elektriske rør bak....
Ingen regel er nødvendig i skjøten på høyden.
Forsøk derimot å overlappe gipsen slik at ikke skjøtene havner på samme sted som osb.
Og husk å fase av gipsen på kortsidene slik at du får sparkel i disse skjøtene!
Lykke til!
Ingen regel er nødvendig i skjøten på høyden.
Forsøk derimot å overlappe gipsen slik at ikke skjøtene havner på samme sted som osb.
Og husk å fase av gipsen på kortsidene slik at du får sparkel i disse skjøtene!
Lykke til!
Takk! Ja, 3000mm plater ville jeg foretrukket. Virker litt vanskelig å få tak i dog.crazytok skrev:Det er nok å skru i osb. Husk å ikke bruke for lange skruer hvis du har f.eks. elrør bak....
Ingen regel trengs i skjøten på høyden.
Prøv derimot å overlappe gipsen slik at ikke skjøtene havner på samme sted som osb.
Og ikke glem å fasje av gipsen på kortsidene slik at du får sparkel i disse skjøtene!
Lykke til!
Men når jeg fasker kantene, bruker jeg vel også remse? Blir det ikke en høyde når jeg sparkler da?
Så en ting til: spiller det noen rolle hvordan osbn sitter rundt døren? Tenker på risiko for sprekkdannelse. Kan man skjøte osb langs dørkarmen så lenge man omslutter døren med gips, og omvendt? Eller bør ingen av platene skjøtes langs karmen?
"Men når jeg fasetterer kantene så kjører jeg vel også med remse? Blir det ikke en høyde når jeg sparkler da?"
Joda, men du har ikke merket det i noe hus du har vært hittil, alle tak i større rom har dette.
Spøk til side, du bredsparkler ut fra remsen slik at sparkling totalt blir sånn cirka 20-30 cm bred.
Avhengig av hvordan lyset faller på veggen så synes det eller ikke.
Joda, men du har ikke merket det i noe hus du har vært hittil, alle tak i større rom har dette.
Spøk til side, du bredsparkler ut fra remsen slik at sparkling totalt blir sånn cirka 20-30 cm bred.
Avhengig av hvordan lyset faller på veggen så synes det eller ikke.
Jeg ville sørget for å gå forbi døren på "dørhåndtakssiden" med én av platene, helst begge, for å unngå at det blir sprekker hvis noen stenger døren uforsiktig (les: smeller igjen døren). På hengselsiden er det mindre følsomt hvis det er ordentlig skrudd i regel etcHoffmeister skrev:
Ok, men er det ok å skjøte osb på høyden ved siden av døren som på bildet? Gipsen vil omslutte hele døren, så dette burde vel ikke kunne bli noen sprekker av?Testarn skrev:

Ok! Var bare litt bekymret over å skjøte osb ved siden av døren! Men gipsen vil uansett omslutte døren. Og ingen skjøter på samme sted!crazytok skrev:
Osb vil bli skjøtet midt over døren. Så da er det vel bra om jeg skjøter gipsen omtrent 20 cm ved siden av den, eller hva?
Hadde jeg vært deg hadde jeg satt en hel gipsplate på begge sider av døren. Deretter en mindre bit imellom (forutsatt at det funker med osb skjøtene så klart). Men i annet fall så duger vel 20cm overlapping, selv om jeg helst hadde overlappet mer om mulig!
Men gjør jeg så kommer gipsskjøtene rett over dørkarmen jo? Eller har det ingen betydning så lenge osb omslutter døren? For nå havner osb platens skjøt midt over døren.crazytok skrev:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 723 innlegg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5.723 innlegg
Gipstillverkerne anbefaler minst 100 mm utsparing over dørene.
Det er altså ikke slik som crazytok skriver.
Finnes et bilde her:
http://www.knaufdanogips.se/index.php/montage/montage-system-innervagg/montage-av-skivor-allmant
Og kjøp 300 gips. Mye enklere og bedre enn å skjøte.
Det er altså ikke slik som crazytok skriver.
Finnes et bilde her:
http://www.knaufdanogips.se/index.php/montage/montage-system-innervagg/montage-av-skivor-allmant
Og kjøp 300 gips. Mye enklere og bedre enn å skjøte.
Enig med 300 gipsen.sinuslinus skrev:
Når det gjelder skjøt over døråpning så vil jeg påstå at det ikke er noen som helst problemer siden du har osb under. (fordi du ikke har din osb skjøt der!)
Men, gjør gjerne 100mm utsparing så har du både belte og bukseseler! 👍🏻