Hei!

Dessverre har jeg ingen bilde akkurat nå, så dere får bruke fantasien ;)

I overetasjen har vi en espalier i tilknytning til trapp og allrom. Jeg vurderer å fjerne espalieren for at rommet skal oppleves mer luftig.

Synes at espalier helt opp til taket er litt stygt.

Jeg tenker på å rett og slett kappe og sette en slags overbord på det hele. Mitt spørsmål er om det finnes en standard for hvor høyt jeg trenger å kappe?

Kan påpeke at jeg har småbarn, så vil naturligvis ikke ha det altfor lavt :)

1100 mm over gulv

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
A
W Watisdiz skrev:
Hei!

Dessverre har jeg ikke noe bilde akkurat nå, så dere må bruke fantasien ;)

I overetasjen har vi en espalier i tilknytning til trapp og allrom. Jeg vurderer å fjerne espalieren for å få rommet til å oppleves som mer luftig.

Synes at espalier helt opp til taket er litt stygt.

Jeg vurderer å rett og slett kappe og sette en slags overbord på det hele. Mitt spørsmål er om det finnes en standard for hvor høyt jeg må kappe?

Kan påpeke at jeg har jo småbarn, så vil naturligvis ikke ha det altfor lavt :)
900mm over gulv pleier man å ha innendørs så lenge bjelkelagshøyden er maks 3m.

Sist redigert av en moderator:
Rejäl skrev:
900mm over gulv pleier man å ha innendørs så lenge bjelkelagshøyden er maks
Rejäl skrev:
900mm over gulv pleier man å ha innendørs så lenge bjelkelagshøyden er maks 3m..
Stor takk for begge svarene 900 og 1100.

Følte det var altfor lavt og 1100 litt vel høyt, så jeg får vel lande på 1000 eller noe sånt :)

Bonusspørsmål:

Min framgangsmåte kommer til å være omtrent å kappe nåværende "pinner" til riktig lengde og deretter kjøpe overliggende planke.
Hvordan bør jeg feste planken uten at det synes, så å si? Tips?

Kommer det virkelig til å holde?
Fordi jeg har snublet og falt skikkelig ille en gang og blitt fanget opp av en slik espalier som du beskriver, lurer jeg på om det holder hvis den ikke er forankret i taket, noe jeg antar at den er nå? Hvis ikke vår espalier hadde vært der, hadde jeg falt med hodet først, rett ut.

(Jeg hadde selv langtgående planer om å fjerne vår, men ombestemte meg etter den hendelsen.)

Hvis du bare vil ha et rekkverk, bør det være konstruert for det.

Kanskje vil din espalier holde også som rekkverk, men forsikre deg om det først, eller sikre der det trengs.

• Liker
skogaliten og 1 annen
  • Laddar…
A
W Watisdiz skrev:
Stor takk for begge svarene 900 og 1100.

Synes det virket altfor lavt og 1100 litt vel høyt, så jeg får vel lande på 1000 eller noe sånt :)

Bonusspørsmål:

Min fremgangsmåte vil være omtrent å kappe nåværende "pinnar" til riktig lengde og så kjøpe overliggende planke.
Hvordan bør jeg feste planken uten at det synes så å si? Tips?
Du må plugge hver spile, har du bilder på hvordan det ser ut..
900 mm over gulv er et minimumsmål som de fleste trappeprodusenter vil holde..
1100 mm over gulv gjelder offentlige rom, utendørs, korridorer mm..
Så det blir bra med hva enn du blir fornøyd med!

Jiji Jiji skrev:
Siden jeg har snublet og falt skikkelig ille en gang og blitt fanget opp av en slik espalier som du beskriver, lurer jeg på om det holder hvis den ikke er forankret i taket, noe jeg antar at den er nå? Hvis ikke vår espalier hadde vært der, hadde jeg falt med hodet først, rett ut.

(Jeg hadde selv langtgående planer om å fjerne vår, men ombestemte meg etter den hendelsen.)

Kanskje vil din espalier holde også som rekkverk, men forsikre deg om det først, eller sikre der det trengs.
Du har helt rett. Det går som en slags "ramme" (planke) langs skråveggen og taket. Planken ser ut til å være spikret.
Pinnene går jo fra gulv til tak.

Jeg kommer tilbake med bilder i kveld :) stort takk for engasjementet

• Liker
Jiji
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Siden jeg har snublet og falt ganske stygt en gang og ble tatt imot av en slik spaljé som du beskriver, lurer jeg på om det holder hvis den ikke er festet i taket, slik jeg antar den er nå? Om ikke vår spaljé hadde vært der, hadde jeg gått med hodet først, rett ut.

Kanskje vil din spaljé holde også som rekkverk, men forsikre deg om det først, eller sikre opp der det trengs.
Hvite trestolper langs trapp, lengde 195 cm, høyde 137 cm. Første stolpe er 55x55 mm, de andre 30x55 mm. Reling skrudd tvvers over. Takmøne med hvitmalte trestolper, noen ustabile, med en strukturert vegg bak. Stolpene varierer i stabilitet.
Slik ser det ut.

Lengde 195 cm
Laveste høyde 137 cm

Hver stolpe/pinne er
30mm*55mm

Første pinne er dog 55*55

Når jeg rykker i pinnene, gir de pinnene som er lengst bort etter. Det høres farlig ut når jeg sier gir etter, men de er ikke helt stive i alle fall. De fremre pinnene er dog stive, tenker at det kanskje skyldes rekkverket som er skrudd tvers over.

Du må beholde den første stolpen mot taket. Hvis du ikke gjør det, må du åpne gulvet og forankre i bjelkelaget, ellers blir det veldig ustødig.

• Liker
BengtH og 1 annen
  • Laddar…
Jeg ville beholdt espalieret til barna er eldre, malt det i noen morsommere farger så blir det mer barnevennlig.

• Liker
BengtH
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.