Hei!

Skal bygge et nytt rekkverk til trappen i andre etasje. Egentlig bare 2 seksjoner som er ca 1,30 m lange. Kommer til å bruke over- og underliggere med aluminiumsrør imellom.

Har en tanke om å bruke limtre både til stolper og over-/underliggere. Underliggeren kommer til å sitte ca 10 cm over gulvet. Får meg til å tro at det er mer stabilt og ikke slår seg like lett. Sløser jeg penger eller er det fornuftig?

Jeg tror at stolper oftest lages av limtre, slike dimensjoner har ellers en tendens til å sprekke. Også over- og underliggere burde bli bedre hvis de er limte. Det bør være mindre risiko for at de vrir seg eller slår seg på annen måte.

E
Hvilke dimensjoner har du tenkt å bruke i over- og underliggeren?

Stolpene blir 80*80 limt furu som hvitmales med sprøyte. Over / underligger type 58*38 eller 58*58. De vil bli satt stående med borede hull for aluminiumrør. Deretter legges det en overligger oppå også.

Ikke helt klar over konstruksjonen ennå. I planleggingsstadiet :-)

H hempularen skrev:
Bør være mindre risiko for at de vrir seg eller slår seg på annen måte.
Akkurat så jeg tenkte.

En utmerket idé å bruke limtre. Foruten at materialet holder seg rettere, blir det også stivere. Derimot synes jeg du har for grove dimensjoner. Håndlisten bør ikke være bredere enn 50 mm, og stolper som er 80x80 blir klumpete. Lag stolpene i en annen tresort, f.eks. bjørk, så kan du gjøre dem betydelig slankere, foreslått 50x50, kanskje enda tynnere.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.