Jeg har en villa med kjeller bygget i 1963, dekke mellom etasjene er av det jeg tror er siporex. Bjelkene er h17cm x b10cm, 60cm cc med 5cm tykt armert siporexlag imellom. Spennvidden er ca 3,5 meter.

Min tanke er å fylle opp med markisolering for å deretter støpe inn gulvvarme.
Mitt spørsmål er, hvor mye kan man belaste gulvet per kvm?

Hvor langt er en snor...?

Du har ikke Siporex bjelkelag. Siporex er lettbetongblokker som man bygde vegger av, og det har ingen bæreevne i gulv.

Et bilde ville vært bra, men det finnes ingen som kan svare på spørsmålet om hvor mye du kan belaste gulvet, annet enn en konstruktør som kommer og måler det.

Siden du skriver markisolering, antar jeg det er kjellergulvet du tenker å utbedre og ikke mellombjelkelag...

anders07 skrev:
Hvor langt er et snøre...?

Du har ikke Siporex bjelkelag. Siporex er lettbetongblokker som man bygget vegger av og det har ingen bæreevne i gulv.
Finnes massevis av mellombjelkelag av lettbetong, vi hadde det i forrige hus. Det ligger inngjuten armering i dem.

Stefan N skrev:
Finnes masse av etasjeskiller av lettbetong, vi hadde det i forrige huset. Det ligger inngjuten armering i dem.
Jo, men ikke som 10 cm brede bjelker hva jeg vet.

Lettbetongetasjeskiller finnes, men produserte ikke Siporex bare blokk?

Tror ikke heller på at det er siporex bjelkelag mer på betongbjelkelag.
men generelt sett pleier et bjelkelag å dimensjoneres for 400kg/kvm
så om du isolerer og flytesparkler inn gulvvarme burde det ikke være noen problemer.

Jeg har siporex i bjelkelaget også. Uklart for meg hvordan elementene er bygget opp, utvendig ser de like ut som veggelementene.

Jeg forstår ikke hva markisoleringen skal gjøre? Vil man ha gulvvarme så tetter man vel skjøtene mellom elementene og deretter legger man rør og flyter sparkel oppå?

Jo, Siporek produserte mange bjelkelagselement, men de dimensjonene som TS angir stemmer nok ikke helt med hva bjelkelagselements vanlige dimensjoner er. Mitt forrige hus var bygget helt i Siporex, bjelkelaget hadde en spennvidde på 4 m og uten å huske nøyaktige mål så var dimensjonen ca 200 mm tykk og ca 300 mm brede. Fantes sikkert flere dimensjoner å velge mellom. På den tiden (1977) ble veggene satt opp med stående elementer med full høyde 2400 mm og ca 500 mm brede og tykkelse ca 100 mm. Dermed bygde man ikke med blokk som det gjøres nå for tiden, men jeg tipper at elementene var mye raskere å bygge med.

Da jeg etter noen år ønsket å ha fliser i kjøkken og hall samt vannbåren gulvvarme, så var det ikke et alternativ å bare spore i siporexen for varmeslanger siden siporexen isolerer for bra. Jeg valgte å frese ned overflaten ca 30-40 mm rett før man kom til armeringen for deretter å legge varmeslangen samt deretter flytsparkel opp til originalhøyde minus flistykken. På den måten beholdt jeg gulvhøyden i forhold til øvrige rom. ;)

Å fjerne 40mm på høyden av bjelkelaget, hvordan påvirket det styrken? Ikke noe jeg ville turt å gjøre......og det må ha støvet noe fryktelig....:)

MathiasS skrev:
Å fjerne 40mm på høyden av bjelkelaget, hvordan påvirket det styrken? Ikke noe jeg ville turt å gjøre......og det må ha støvet noe forferdelig....:)
Ja, det røk sikkert en del, det var jo noen år siden, men det ble gjort i forbindelse med totalrenovering av kjøkkenet, så det var stort sett evakuert.
Nå ble det som sagt ingen armering fjernet, men helt ærlig var det ingen som beregnet styrken, selve siporexen har vel ingen større bærende evne uten det er kombinasjonen siporexen og armeringen som gjorde styrken.
Siporexen som ble fjernet ble erstattet av avrettingsmasse, og det var vel ikke uten viss styrke.

Uansett så kan jeg bare konstatere at huset fortsatt står. :cool:

roland53 skrev:
Jo, Siporex tilvirket masse bjelkelagselement, men TS angitte dimensjoner stemmer nok ikke helt med hva bjelkelagselementer normale dimensjoner. Mitt forrige hus var bygget helt i Siporex, bjelkelaget hadde en spennvidde på 4 m og uten å huske eksakte mål så var dimensjonen ca 200 mm tykk og ca 300 mm bred. Fantes sikkert flere dimensjoner å velge mellom. På den tiden (1977) ble veggene satt med stående elementer med full høyde 2400 mm og ca 500 mm brede og tykkelse ca 100 mm. Dermed bygde man ikke med blokk som det gjøres nå for tiden, men jeg tipper på at elementene var mye raskere å bygge med.

Når jeg etter noen år ville ha fliser på kjøkkenet og gangen samt vannbåren gulvvarme, så var det ikke noe alternativ å bare spore i siporexen for varmesløyfer ettersom siporexen isolerer for bra. Jeg valgte å frese ned overflaten ca 30-40 mm rett før man kom til armeringen for så å legge varmeslangen samt deretter flytsparkel opp til originalhøyde minus flistykkelsen. På den måten beholdt jeg gulvhøyden i forhold til øvrige rom.;)

Jeg lurer på om man da kan demontere og gjenbruke tak- og/eller veggelementer av siporex? Noen som vet?

Ja, det skal vel ikke være et hinder så lenge du demonterer/monterer med varsomhet så det ikke blir så skadet.

Det er vel en fordel om du vet hvilken holdfasthet de har hatt ved produksjonen så du kan forsikre deg om at det stemmer inn på det du tenker å bygge.

Jeg tenker at forsiktigheten kanskje blir veldig vanskelig å klare da fugene (kanskje) er tynne og de kanskje til og med er hardere enn selve materialet?

Jo, formodlig er bruken harder, men da vi taler om litt bredere element så er ikke fugene så mange.
Man får vel legge på litt ekstra bruk om det løsner noen bit.

Det blir kanskje ikke vakkert, men sjeldent ;) men det går ......

Om man bare hadde en eksakt metode hvordan å gå fram, så kunne det kanskje være verdt litt jobb.
Vet du hvor nøyaktig og med hvilke verktøy?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.