Hei
Jeg skulle gjerne satt opp en midlertidig innervegg i min nåværende stue for å gjøre to soverom ut av den.
Jeg lurer på hvordan jeg skal gjøre det med ventilasjonen i det nye rommet da det ikke vil være noen ventil eller vindu der.
Slik ser det ut for øyeblikket:
De blå pilene på tegningene er tilluftsventiler, og de røde er avtrekksluft.
Og slik skulle jeg ønske å gjøre det:
Grunnen til at jeg er litt bekymret angående ventilasjonen er fordi vi har markradon, ikke så mye (100 Bq/m3) men man vil jo ikke ødelegge den nåværende ventilasjonen.
Jeg lurer også på hvilke reglar jeg skal ta? (holder med 45x70 eller skal man ta noe større?), hva slags isolasjon anbefales?, og skal jeg ta dobbeltgips eller OSB + enkel gips? (eller noen annen kombinasjon?)
Kan du ikke sette en ventil i den nybygde veggen og deretter sørge for å ha en luftspalte under døren til soverommet? Eller kanskje det ikke er nok?
Så vil jeg si at ut fra et sikkerhetsperspektiv, så føles det ganske risikabelt å ha et soverom med bare en vei ut, spesielt ettersom den veien vender rett mot kjøkkenet. Jeg ville satt et vindu med frostet glass ganske høyt oppe på veggen i den nye veggen, men lavt nok til at man kan komme seg ut ved hjelp av rommets møbler.
Har også tenkt i de banene med ventil, men plassering og antall er det største spørsmålstegnet akkurat nå, og om den nåværende luftstrømmen vil opprettholdes, eller i det minste ikke reduseres for mye.
Det der med vindu øverst høres ut som en god idé, så kan man skille mellom natt og dag også
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.