Hei! Har lett forgjeves og ser ut til ikke å finne noe annet, enten har jeg fått en briljant idé eller så er den så selvfølgelig idiotisk at ingen engang har testet.

Har tenkt å sette opp en hylle ved hjelp av flere vinkler for å få litt mer "skjulte" konsoller. Tenk meg vinkler av for eksempel denne typen (https://www.bauhaus.se/vinkel-joma-3x160x50x40mm#go-to-description). Tanken er at hyllen skal være ca. 150 cm lang og 20 cm dyp, og det vil nok stå en del bøker og lignende på, så det blir nok litt vekt. Veggen er dog i betong, så det føles intuitivt som at det med vettig skrue ikke burde være noe problem.

Takk for hjelpen!

Du får en jævla hevarmseffekt når du har en så kort bit mot veggen i forhold til utstikket.

Takk, jeg forstår at det blir en vektstangeffekt og det er derfor jeg prøver å finne ut om det skulle gå. Jeg tenker meg at en tålelig lang skrue med plugg i betongvegg burde klare det eller har jeg feil? Ville det fungere med en vinkel som har like lange sider, altså en som kanskje er 90x90 mm?

B Bygg_pojken skrev:
Takk, jeg forstår at det blir en hevarmseffekt, og det er derfor jeg prøver å finne ut om det ville gå. Jeg tenker meg at en rimelig lang skrue med plugg i betongvegg burde klare det, eller har jeg feil? Ville det fungere med en vinkel som har like lange sider, altså en som kanskje er 90x90 mm?
Å feste vinkelen i veggen er ikke noe stort problem hvis det er betong. Tenker også på selve vinkelens stabilitet. Det går jo å løse med flere vinkler eller å velge med forsterkning. Skulle du feste vinkelen med kun det store hullet i midten, kan du regne med at 1 kg ute på hyllekanten blir ca. 8 kg på skrue/plugg.

Rimelig. Takk for hjelpen! Det blir nok litt for slitsomt å bore fire hull per vinkel og bruke 4-5 vinkler. Blir nok enklere å bruke en av de andre løsningene. Takk for alle svar!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.