5.437 lest ·
15 svar
5k lest
15 svar
Sette opp ekstra gipsplate i etterkant - nybygg
Side 1 av 2
Bygger nytt hus hvor vi har enkelgips og isolasjon i innvendige vegger. Ytterveggene har OSB.
Husleverandøren tilbyr ikke noe tilvalg med OSB i innvendige vegger. Vi har valgt bort malerpakken (sparkling, tapetsering og sokling) som vi gjør selv. Innerdører og karmer monteres av husfirmaet.
Går det rent byggteknisk an å legge til en ekstra gipsplate på barnas innvendige vegger (de uten dører) for å få litt mer bæreevne?
Vi kapper platen så den slutter over tregulvet. Det jeg tenker på er der gipsplaten møter takplaten.
Husleverandøren tilbyr ikke noe tilvalg med OSB i innvendige vegger. Vi har valgt bort malerpakken (sparkling, tapetsering og sokling) som vi gjør selv. Innerdører og karmer monteres av husfirmaet.
Går det rent byggteknisk an å legge til en ekstra gipsplate på barnas innvendige vegger (de uten dører) for å få litt mer bæreevne?
Vi kapper platen så den slutter over tregulvet. Det jeg tenker på er der gipsplaten møter takplaten.
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 10 105 innlegg
Skal det ikke være noen skyggelist mot taket?
Du må be dem legge lister og sokler i en haug så du kan sette det når du er ferdig med de ekstra platene.
Men skal du forsterke, må du gå for en fiberforsterket gips. Vanlig gips på gipsen ville jeg si er litt bortkastet hvis det er stødige vegger du er ute etter.
Du må be dem legge lister og sokler i en haug så du kan sette det når du er ferdig med de ekstra platene.
Men skal du forsterke, må du gå for en fiberforsterket gips. Vanlig gips på gipsen ville jeg si er litt bortkastet hvis det er stødige vegger du er ute etter.
Selv om husfabrikanten ikke tilbyr osb som tilvalg kan du prøve å deale med snekkerne. Om nå ikke veggene kommer i ferdige moduler.
Ellers er det vel raskt gjort å skru løs gipsplatene, sette osb bak og skru dem på igjen.
Tenk på at også stikkontakter må flyttes ut med en ekstra plate på veggen.
Ellers er det vel raskt gjort å skru løs gipsplatene, sette osb bak og skru dem på igjen.
Tenk på at også stikkontakter må flyttes ut med en ekstra plate på veggen.
Allvitende
· Västra Götaland
· 11 966 innlegg
Om innerveggene ikke kommer ferdige fra fabrikk så går det å løse på stedet. Ikke spør, men bestem at det skal være slik som du vil ha det.
Jeg håper at dere sparkler og fuger mot taket og ikke setter lister. I det minste synes jeg at det er så utrolig mye penere i de fleste tilfeller. Dog er det vanskelig å finne en snekker som er villig til å gjøre dette i dag, noe som har ført til at jeg bare har bedt dem om å trykke opp gipsplatene nesten hele veien opp mot taket, og deretter har jeg fuget selv.
Det er ingen problemer å sette doble gipsplater også på veggene som har dører og vinduer. Det er bare å bytte lister rundt for eksempel døren. Jeg freste ut fôrlistene da jeg satte opp renoveringsgips (på vegg som har hatt glassfiberstrie) sist gang da dette ble penest (og billigst).
Det er ingen problemer å sette doble gipsplater også på veggene som har dører og vinduer. Det er bare å bytte lister rundt for eksempel døren. Jeg freste ut fôrlistene da jeg satte opp renoveringsgips (på vegg som har hatt glassfiberstrie) sist gang da dette ble penest (og billigst).
Riktig bra synspunkter fra samtlige!
Pacman og robert: Det blir også taklister som vi setter selv.
Veggene bygges på stedet, men da vi ikke får oppholde oss på byggeplassen under byggetiden blir det vanskelig å deale med snekkerne.
Tar med meg deres inputs i det videre bygget!
Pacman og robert: Det blir også taklister som vi setter selv.
Veggene bygges på stedet, men da vi ikke får oppholde oss på byggeplassen under byggetiden blir det vanskelig å deale med snekkerne.
Tar med meg deres inputs i det videre bygget!
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 10 105 innlegg
Jeg ville dog forsøke en runde til med snekkerne. Bare fordi dere ikke får være på bygget betyr det ikke at du kan prøve å kjøpe slik at snekkerne setter OSB.G Gunnar_80 skrev:
Bestill en last med OSB sammen med en pose med kaffebrød og en lapp der du ber tømrerne om at du ville vært svært takknemlig om de kunne sette platene før gipsen.. alle blir i godt humør av god kaffe og den ekstra kostnaden for jobben får du ta i ettertid.
Brukes det ikke doser som man kan skru ut i dag? Elektrikeren brukte slike da vi gjorde om vårt kjøkken. Vi satte også osb og gips.P para skrev:
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 10 105 innlegg
Det er forskjellig. Kommer an på hva elektrikeren foretrekker. Jeg pleier å bruke ABB bokser fordi de er billige, enkle å montere og sitter godt. De har to nivåer. Andre, f.eks. Schneider/Thorsman er justerbare.JLyck skrev:
Hvordan skal dere da holde øye med alt juks som kan dekkes over? Kanskje derfor de ikke vil ha kunden der? Mye kan ikke fikses i etterkant heller, så det er helt sprøtt å ikke få besøke byggeplassen sin hver dag.R Robert-san01 skrev: