4.142 lest ·
3 svar
4k lest
3 svar
sette inn nytt større vindu, limtrebjelke?
Vi skal sette inn et vindu 120 cm høyt og 240 cm langt. Veggen er 95 reglar, cc 60 og 1 m mellom takstolene. Vinduet vil altså kunne havne under to takstoler. Vi antar at vi trenger å bære av disse med forslagsvis en limtrebjelke.
Hvilken dimensjon på bjelken vil garantert gjøre jobben?
Spiller det noen rolle hvor i konstruksjonen man setter bjelken? Vi vurderer å sette den i stedet for øverste liggende regels i stommen og så bare kunne ha vanlige reglar rundt vinduet. Hele fasaden skal byttes og åpnes opp.
Trenger vi å forsterke de stående reglar som bjelken vil hvile på?
Er det noe mer vi trenger å tenke på?
Hvilken dimensjon på bjelken vil garantert gjøre jobben?
Spiller det noen rolle hvor i konstruksjonen man setter bjelken? Vi vurderer å sette den i stedet for øverste liggende regels i stommen og så bare kunne ha vanlige reglar rundt vinduet. Hele fasaden skal byttes og åpnes opp.
Trenger vi å forsterke de stående reglar som bjelken vil hvile på?
Er det noe mer vi trenger å tenke på?
Det kommer jo an på hvor mye last som finnes over. Ettplanshus? Takkonstruksjon? Men gitt at det er 95-regler cc 60 som bærer opp den nåværende veggen, er det nok ikke noen ekstrem last. I vår tilbygging i ett plan har vi et 240-vindu med en avvekslende limtrebjelke 56x225 (som bærer opp en takstol da vi har cc 120 for takstolene). Denne hviler på enkle men skivestabiliserte 145-regler. Jeg ville nok i alle fall doble dine 95-er ved opplagene.
enetasjeshus, ganske lite.
6 m bredt, svak takvinkel, (33 grader tror jeg), tegltak.
vi skal tilleggsisolere med en 95a til så burde kunne bytte de bærende bjelkene om det er et bedre alternativ. men da øker jo risikoen for kuldebro da den nye bjelken vil bli liggende.
6 m bredt, svak takvinkel, (33 grader tror jeg), tegltak.
vi skal tilleggsisolere med en 95a til så burde kunne bytte de bærende bjelkene om det er et bedre alternativ. men da øker jo risikoen for kuldebro da den nye bjelken vil bli liggende.
om noen googler opp denne tråden kan jeg si at moelven har et dimensjoneringsprogram på sin hrmside, man kan til og med skrive ut en rapport at om man har angitt riktige mål garanterer de holdfastheten. Den minste dimensjonen var akkurat den du hadde, 56x226 og 70 mm overflate trengte den ligge på.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Kan man sette nytt kjøkken på cortex gulv eller ikke? Hvorfor?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Sätta in nytt eluttag för tvättmaskin - 5 kablar?
El -
Rive innertaket eller sette nytt utenpå?
Bygningsfysikk -
Orsak till att det inte går att sätta nytt dörrblad där det tidigare varit dörr med överfals
Fönster & Dörrar -
Sätta in nytt större fönster
Fönster & Dörrar