Jeg lurer på hvordan man ser forskjell på trykkimpregnert eller cuprinol malt syll i krypkjeller.

Fargen på bordet er grønn.

Huset er bygget mot slutten av 70-tallet, stod klart i 1970.

Takk for svar.

Z Zippi skrev:
Jeg lurer på hvordan man ser forskjell på trykkimpregnert eller cuprinol malt syll i krypkjeller.

Fargen på bordet er grønn.

Huset ble bygd på slutten av 70-tallet, stod ferdig 1970.

Takk for svar.
Om den er skikkelig grønn er det ofte cuprinol, noe som ikke trenger å bety problemer, så lenge syllen ikke er innebygd og fuktig. Eller mener du kanskje bjelker i gulvbjelkelaget nå?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
[bilde]Om den er riktig grønn er det oftest cuprinol hvilket ikke behøver betyde problemer, om syllen ikke er innebygget og fuktig. Eller mener du kanskje reglar i gulvbjelkelaget nå?
Den grønnaktige planken/syllen ovenfor sementblokkene.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om den er riktig grønn er det oftest cuprinol, noe som ikke nødvendigvis betyr problemer, så lenge svillen ikke er innebygd og fuktig. Eller mener du kanskje regler i gulvbjelkelag nå?
Bilde av en krypkjeller med rør, ujevnt jordgulv og betongvegg. Det er synlige isolasjons- og trepanel-detaljer i takområdet. Bilde av en krypkjeller med rør, ujevnt jordgulv og betongvegg. Det er synlige isolasjons- og trepanel-detaljer i takområdet.

Z Zippi skrev:
Den grønnaktige planken/syllen ovenfor sementblokkene.
Vanskelig å se. Kan være trykkimprenerat også. Ufarlig.

Z Zippi skrev:
[bilde][bilde]
Hei

Om jeg skal gjette med tanke på fargen man ser så har jeg markert der det ser ut som syll.
Dvs langs med steinblokkene nederst. De andre ser ut som vanlige lekter.

Bilde av en grunnmur med en trelist over, hvor enkelte områder er markert med rødt. Bakken er dekket av steiner og grus.

Legger ved noen bilder av syll som ble byttet ut hos meg 2022.

Underkant av vegg med synlig treplanke markert i rødt. Ingen fuktskader synlig.
Ikke påvirket syll dvs ikke utsatt for fukt.
Nederste lekte.

En trebjelke med en markert del som viser en antatt syll, plassert over et mørkt, steinete underlag. En hånd peker mot markeringen.
Fuktpåvirket syll. Nederste lekte.

Stable som viser ulike typer trelast, inkludert fuktpåvirkede bjelker, med synlige spiker og plastfolie, lagt på brolagt underlag.
Fjernet syller

før vi kjøpte huset så hadde vi OCAB som inspiserte huset og skar ut en bit av syllen, pakket inn biten i aluminiumsfolie og tok hjem (til forrige bosted) biten, noen dager senere åpnet jeg den innpakkede biten og man kjente sylllukten.

Håper det hjelper deg noe.

Det grønne på bildet er Cuprinol.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.