3.462 lest ·
3 svar
3k lest
3 svar
Se forskjell mellom setningsskade eller bare dårlig puss
En slektning er interessert i en borettslagsleilighet i et hus fra 20-tallet. Leiligheten krever en del renovering, men én ting gjorde ham litt usikker.
Alle veggene er pusset og deretter malt eller tapetsert. Pussen hadde en del sprekker, for eksempel rundt vinduene, i skjøten mot innertaket, og når man banket på tapetserte vegger, hørte man at det hørtes litt hult ut bak. Det har jeg lært at det skyldes at pussen har sluppet bak tapetet.
Spørsmålet er nå: Siden leiligheten uansett skal renoveres, er slektningen min ikke så redd for å leie inn en murer for å reparere skadet puss, men hvordan vet man om det "bare" er skadet puss eller noe verre som setningsskader i bygningen?
Alle veggene er pusset og deretter malt eller tapetsert. Pussen hadde en del sprekker, for eksempel rundt vinduene, i skjøten mot innertaket, og når man banket på tapetserte vegger, hørte man at det hørtes litt hult ut bak. Det har jeg lært at det skyldes at pussen har sluppet bak tapetet.
Spørsmålet er nå: Siden leiligheten uansett skal renoveres, er slektningen min ikke så redd for å leie inn en murer for å reparere skadet puss, men hvordan vet man om det "bare" er skadet puss eller noe verre som setningsskader i bygningen?
som jeg har fått lære meg utav erfarne murere, er det en hul lyd når man banker, så har det sluppet (kake)
og finnes det sprekker kan det være en setning på huset og hvis man pusser opp da, så kan det komme tilbake.
.. men få en murer dit og la han avgjøre. det er vel det enkleste..
Eti..
og finnes det sprekker kan det være en setning på huset og hvis man pusser opp da, så kan det komme tilbake.
.. men få en murer dit og la han avgjøre. det er vel det enkleste..
Eti..
Jo, for skadene inne i leiligheten er det bra å få innspill fra en murer, men jeg tenkte om man kunne se noen indikasjoner på om huset beveger seg. Min slektning vil jo ikke kjøpe seg inn i et borettslag der det er risiko for store kostnader for f.eks. grunnforsterkning.
Eiendommen er i tre etasjer med kjeller og grunnmuren/kjelleren er oppgravd og drenert for tre år siden.
Eiendommen er i tre etasjer med kjeller og grunnmuren/kjelleren er oppgravd og drenert for tre år siden.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Penselskillnad: Skillnader mellan Anza Platinum och Anza Elite?
Färg, Måla & Tapetsera -
Skillnad mellan målningsklasser
Färg, Måla & Tapetsera -
Någon som förstår skillnaden mellan LK ArcSense och ArcTune?
Värme allmänt -
Se forskjell mellom gran og furu. Hvordan gjør jeg?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Gör glipan mellan golv och vägg i våtrum någon praktisk skillnad i senare skede?
Badrum