3.871 lest ·
5 svar
4k lest
5 svar
Sakstakstol kommer jeg til å trenge limtrebjelke også?
Kommer ha et saltak som er usymmetrisk og en spennvidde på 8000mm.
Tror dere at en saksstolpe ville klare disse forutsetningene jeg har skissert på uten å bære av med en limtrebjelke og kanskje en støtte på midten av huset?
Det er rupanel og betongtakstein.
Husmålene er 8000mm x 18000mm

Tror dere at en saksstolpe ville klare disse forutsetningene jeg har skissert på uten å bære av med en limtrebjelke og kanskje en støtte på midten av huset?
Det er rupanel og betongtakstein.
Husmålene er 8000mm x 18000mm

Det håper jeg også for jeg tegner ikke så fintandersmc skrev:
Men du tror at det går og blir en vettig løsning?
Det hadde vært fint å slippe limtre og å måtte laste av ned i en innvendig vegg.
8 meters bredde er jo ikke så mye.
Man klarer jo 10 med vanlige W takstoler og CC 120 bygget med vanlig treverk så helt klart går det an å lage sax på 8 meter.
Så kanskje det blir lønnsomt å gå ned litt i CC mål men det er noe en "riktigere" konstruktør må regne på
Man klarer jo 10 med vanlige W takstoler og CC 120 bygget med vanlig treverk så helt klart går det an å lage sax på 8 meter.
Så kanskje det blir lønnsomt å gå ned litt i CC mål men det er noe en "riktigere" konstruktør må regne på
Jeg har fribærende saxtaksperrer (symmetriske) og 8m spennvidde, 32º utv og 25º innv, helt åpent til møne innvendig. Har man bare kunnskap og hjelpemidler så burde det gå fint å gjøre dem asymmetriske like godt. Avhengig av vinkler og snøsoner kan det imidlertid kreves c-c 900 eller til og med c-c 600.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
AI, kommer det här forumet behövas?
Teknik -
Kommer vi behöva kyla?
Värme allmänt -
Nu övergår en gammal dröm till förverkligande men jag kommer behöva hjälp!
Hemma hos -
Finns det nytillverkade kakelugnar/rörspisar som aldrig kommer att behöva renoveras?
Ved, Pellets, Flis -
Kommer behöva höja yttertaket ca 150-200 mm.
Tak & Vind