Hei!

Kommer etter hvert å isolere og innrede loftet vårt. Den ene gavlveggen (innerveggen) skulle jeg gjerne ha pusset og hvitmalt i gammel stil som man kan se på steinhus lenger sør, i Skåne og Danmark. Nå lurer jeg på om noen har noen gode ideer om hvordan jeg skal gå frem. Jeg kommer som sagt til å sette opp en ny innervegg og lurer litt på hvilket materiale jeg skal bruke som er best å legge puss på. Gips? Sponplate? Plank? Skal materialet forbehandles med noe for at pussen skal feste? Hvordan går jeg frem for å få den der gamle grovpussefølelsen med litt bølger i? Alle ideer mottas med glede! Takk

Skulle jeg pusse så ville jeg satset på et dødt underlag som ikke risikerer å bevege seg og gi sprekker (f.eks. gips). Kanskje til og med dobbelt gips for å orke å holde all puss? Deretter legger man vel hønsenetting for å holde pussingen, har jeg for meg.

/K

Onelight skrev:
Hei!

Kommer etter hvert til å isolere og innrede loftet vårt. Den ene gavlveggen (innerveggen) skulle jeg gjerne ha pusset og hvitmalt i gammel stil som man kan se på steinhus lenger sør, i Skåne og Danmark. Nå lurer jeg på om noen har noen gode idéer om hvordan jeg skal gå frem. Jeg kommer som sagt til å sette opp en ny innervegg og lurer litt på hvilket materiale jeg skal bruke som er best å legge en puss på. Gips? Sponplate? Plank? Skal materialet forarbeides med noe for at pussen skal feste? Hvordan går jeg frem for å få den der gamle grovpussfølelsen med litt bølger i? Alle idéer mottas med glede! Takk
Gipsveggen og bruk gipsmørtel. Det er utrolig lett å jobbe med og enkelt å få et fint resultat. Du sparkler det på veggen og deretter kvaster du det med en kost eller filser det hvis du synes det blir for mye struktur med kosten...

så enkelt er det... :-)

Tusen takk. Prosjektet ligger ganske langt frem i tid, men jeg ser frem til dette prosjektet.

Hei! Jeg har det samme spørsmålet, men jeg har betongvegger i leiligheten min. Er det bare å stryke på et lag med innendørspuss og deretter koste det for å få en matt steinfinish? Hvordan gjør man hvis man vil ha en farge på veggen? Farger man pussen for å få den innfarget?

Takk for svar.

Daniel

Jeg har pusset mine betongvegger med vanlig sementbasert pussmørtel, det er litt knudrete å arbeide med og krever litt mer trening før man vet hvordan man skal gjøre enn gipspusset. men det er ikke spesielt vanskelig. se her:
http://www.coop.se/upload/modul/coopse/vh-utomhus/putsa-vaggar.pdf

og her kan du se litt mer info angående gipsmørtel:
http://www.maxit.se/media/22/pdf/gds/putsa_inne_gypsum.pdf

og når det gjelder maling så er det bare å male med vanlig veggmaling når pussen har tørket (om det ikke er yttervegger i kjelleren det gjelder...da trenger du en maling som puster).

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.