Satte nettopp opp en 2m lang hengende takhylle. Denne ble skrudd i bjelker jeg har forsterket på loftet.
Virker å sitte riktig bra, men jeg begynte å tenke på at rustfrie skruer kanskje er litt skjørere?
Valgte rustfritt fordi de ser bedre ut når de er synlige.

Prøvemonterte alt og tok det ned igjen, oppdaget da at noen av skruene var skjeve. Dette er vel bedre enn at de knekker.

Skruene er kjøpt på Bauhaus som løsvekt og er treskruer.

Hva anbefaler dere av skruer ellers?

For innendørs bruk fungerer vel de fleste materialer og overflatebehandlinger. Penest vinner. Hva er du bekymret for?

J jockebq skrev:
Satte akkurat opp en 2m lang hengende takhylle. Denne ble skrudd i bjelker jeg har forsterket med på loftet.
Ser ut til å sitte skikkelig bra, men jeg kom til å tenke på at rustfrie skruer kanskje er litt skjørere?
Valgte rustfritt fordi de ser bedre ut når de er synlige.

Prøvemonterte alt og tok det ned, oppdaget da at noen skruer var skjeve. Dette er vel dog bedre enn at de knekker.

Skruene er kjøpt på Bauhaus som løsvekt og er treskruer.

Hva anbefaler dere for skruer ellers?
Handler det om store vekter du skal belaste hyllen med?

Nei, men hyllen i seg veier nok 25kg. Festet på 6 steder med 3 skruer på hvert sted.
Så det er ikke noe å bekymre seg for, at rustfrie skruer er skjørere?

J jockebq skrev:
Nei, men hyllen i seg selv veier nok 25kg. Festet med 6 steder med 3 skruer ved hvert sted.
Så det er ingenting å bekymre seg for, at rustfrie skruer er skjørere?
Jeg vil tro at hver skrue bærer mer enn 100kg, du har altså 18 skruer

F fribygg skrev:
Jeg skulle tro at hver skrue bærer mer enn 100kg, du har altså 18 skruer
Matthias Wandel testet nylig og en helt vanlig gipsskrue tåler rundt 200kg før den dras ut av treverket.

Jeg gjetter at du bruker betydelig grovere skruer enn gipsskruer, så å anta 500kg per skrue er nok ikke å overdrive.

Du har i så fall skruer som tåler 9 tonn (men noe annet vil trolig gå i stykker først).

• Liker
fribygg
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Matthias Wandel testet nylig og en helt vanlig gipsskrue holder for rundt 200kg før den dras ut av treet.

Jeg gjetter at du bruker betydelig grovere skrue enn gipsskrue så å anta 500kg per skrue er nok ikke å overdrive.

Du har i så fall skruer som holder for 9 tonn (men noe annet vil trolig gå i stykker først).
Det var mer enn jeg forventet! Nja jeg tror skruen jeg bruker er omtrent som gipsskrue men litt tettere og ikke så grove gjenger. Dog cirka 70mm hvorav 60mm fester i tre.

J jockebq skrev:
Det var mer enn jeg forventet meg! Nja jeg tror skruen jeg bruker er omtrent som gipsskrue men litt tettere og ikke så grove gjenger. Dog cirka 70mm hvorav 60mm fester i tre.
Om du drar i to slike skruer og belaster med din egen kroppsvekt vet du jo om du kan stole på skruene.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.