Jeg holder akkurat nå på med å rive vår kjeller som er fuktskadet.
Problemet har vært vinyltapeter innerst, og at de har bygget inn alt med trestendere, isolasjon, masonitt osv. uten ventilasjon.
Har funnet litt mugg bak veggene, men blir fundersam.

Trenger jeg rive taket samt en vegg som ikke er mot ytterveggene men som går sammen med en yttervegg i hjørnet.

De ser ikke påvirket ut av mugg, men kanskje de bør fjernes siden de også er av organisk materiale?
En person demonterer en fuktskadet kjellervegg med isolasjon, treverk og masonitt, det er synlig mugg bak veggen. Fuktig kjeller under renovering med oransje vegg, hvit luftkondisjonering, små vinduer, og svarte søppelsekker på gulvet. Stige og gulvplater ses.

Hadde ikke etterlatt noe igjen, hva skal du bruke kjelleren til så?

Stefan N Stefan N skrev:
Hadde ikke latt noe være igjen, hva skal du bruke kjelleren til senere?
Renovere den så vi kan ha soverom, datarom m.m.

Gratulerer med kjelleren, en uvurderlig ressurs!

Det er best å rive alt. Da blir du kvitt muggsporer. Hva slags innertak har du?
Jeg ville vært skeptisk til permanent soverom av to grunner:
Kjeller er ikke bygd som boareal, og du vet aldri hvilket inneklima du får.
De små vinduene er ikke gode nok som rømningsvei.
Jeg har selv hatt og har ulike kjellere med ulike egenskaper så jeg vet.

• Liker
mrsnhp og 4 andre
  • Laddar…
Kjedelig med hudsykdommen på venstre benet.

• Haha
Hajen11
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Trist med hudsykdommen på venstre benet.
Jeg tror det er en tatovering, trist med dårlig syn ;-)

• Liker
  • Haha
Screew og 1 annen
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det er best å rive alt. Da blir du kvitt muggsoppsporer. Hva har du for innertak?
Jeg ville vært skeptisk mot permanent soverom av to grunner:
Kjellere er ikke bygget som boligareal og du vet aldri hvilket inneklima du får.
De små vinduene duger ikke som rømningsvei.
Jeg har selv hatt og har ulike kjellere med forskjellige egenskaper så jeg vet.
Det er tre lekter i innertaket.

Men tror jeg tar beslutningen om å rive alt.
Burde være det sikreste å gjøre uansett.

• Liker
Screew
  • Laddar…
Det merkelige er likevel at som tidligere eier har man satt inn nivell system, bare fordi platen er ujevn, man har ikke brukt dem for ventilasjon som det er laget for...

Hadde man bare vært smart og brukt materialet som det skal brukes så hadde man sluppet å kaste ut nivell bjelkene fordi de kan ha fått muggsporer på seg.....

Kenstarfighter Kenstarfighter skrev:
Det merkelige er likevel at man som forrige eier har satt inn nivell system, bare for at platen er ujevn, man har ikke brukt de for ventilasjon som det er laget for....

Hadde man bare vært smart og brukt materialet som det skal gjøres så hadde man sluppet å kaste ut nivell bjelkene for at de kan ha fått muggsopor på seg.....
Nivellreglar er (ifølge dem selv) laget av kjernefuru og skal ikke mugne. Jeg ville nok gjenbrukt etter å ha vasket dem med typ jape muggfri. Altså la de sitte der og vaske dem.

H henche skrev:
Nivellregler er (ifølge dem selv) laget av kjernefuru og skal ikke mugne. Jeg ville nok gjenbrukt etter å ha vasket dem med typ jape muggetfri. Altså la de være der og vaske dem.
Det ville jo vært genialt isåfall. Har kappet av en del for å enkelt få bort masoniten, men isåfall sparer man en hel del penger. Har vel ca 80 kvm igjen som jeg ikke har rørt enda.

Det er vel ikke helt uvanlig med Nivell uten ventilasjon? Vi har sett på to hus der man har satt inn Nivell for sikkerhets skyld, men ikke ventilasjon.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.