Hei,

Jeg vil se over mulighetene for å rive innerveggene (se røde markeringer) i leiligheten min. Det er et smalhus fra sent 40-tall / tidlig 50-tall. Leiligheten er øverst, og bjelkelaget til loftet er ca 30 cm betong. Det finnes en søyle som er bærende, men er usikker på om de resterende innerveggene er bærende.

Jeg lurer på om noen her er kjent med hvordan smalhusene ble bygget og om disse veggene er bærende?

• Plantegning av leilighet fra 40-tallet med innvendige vegger markert i rødt mellom stue, kjøkken og gang.
Som alle hus med betongdekke bør man helst se en armeringstegning for å være helt sikker. De stiplede linjene i veggen som går horisontalt på tegningen som den er orientert på bildet, antyder at det finnes en eller annen form for bjelke. Derimot fremgår det ikke hvordan den er utformet. Hvis du er heldig kan du nok ta ned samtlige rødmarkerte vegger, men underlaget er ikke tilstrekkelig til å si det med sikkerhet.

De to tykke grå strekene markerer leiligheten.

• Plantegning med to tykke grå linjer som markerer en leilighet. Diagrammet inkluderer detaljerte målinger og seksjoner.
De stiplede linjene markerer plasseringen for en ganske kraftig betongbjelke. Alt som finnes under denne (unntatt betongsøylen i midten) kan du ta ned, samt alle andre skillevegger. For moro skyld, hvor i Göteborg ligger huset?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.