3.675 lest ·
7 svar
4k lest
7 svar
Rive lettbetongvegg mellom gang og kjøkken
Hei!
Jeg vil gjerne få noen tips om hvordan jeg skal tenke med rivingen av lettbetongveggen mellom gangen og kjøkkenet - i en leilighet bygget 68. Det er altså en lang korridor med dører til kjøkken, soverom og stue. Jeg holder nå på å rive kjøkkenets inngang for å få mer rom i gangen. Jeg vil ikke gjøre om gangen, så jeg tenker å spare en bit av veggen rundt selve "hullet". Mitt spørsmål er: Hvor mye er pent og praktisk å spare opp mot taket og mot veggen? Jeg tenker å sette lister rundt. Takk på forhånd!
Jeg vil gjerne få noen tips om hvordan jeg skal tenke med rivingen av lettbetongveggen mellom gangen og kjøkkenet - i en leilighet bygget 68. Det er altså en lang korridor med dører til kjøkken, soverom og stue. Jeg holder nå på å rive kjøkkenets inngang for å få mer rom i gangen. Jeg vil ikke gjøre om gangen, så jeg tenker å spare en bit av veggen rundt selve "hullet". Mitt spørsmål er: Hvor mye er pent og praktisk å spare opp mot taket og mot veggen? Jeg tenker å sette lister rundt. Takk på forhånd!
Du vet nok ikke sikkert at det engang blir noe spart oppover mot taket... Lettbetong fungerer veldig dårlig å ha fritt hengende uten støtte, dvs. når du river under så løsner det nok opp mot taket.
Ellers er vel samme høyde som dørhøyde (vanligvis 2,10) det peneste så det ser enhetlig ut. Enten hele veien opp eller 2,10.
Ellers er vel samme høyde som dørhøyde (vanligvis 2,10) det peneste så det ser enhetlig ut. Enten hele veien opp eller 2,10.
Ah, tenkte jeg ikke på, at det kanskje bare faller ned uten støtte - det er derfor man skal spørre! Da får det bli hele veien opp og en slags list opp mot taket. Takk!P petererlandsson1194 skrev:Du vet nok ikke sikkert at det engang blir noe spart opp mot taket... Lättbetong fungerer veldig dårlig å ha fritt hengende uten støtte, dvs når du river under så slipper det nok opp mot taket.
Ellers er vel samme høyde som døråpning (vanligvis 2,10) det peneste så det ser enhetlig ut. Enten hele veien opp eller 2,10
Over den døren som finnes i dag er det sikkert en støtte men ikke på sidene. Det burde gå an å få det pent med en list litt bredere enn selve hullet mot taket. Du må jo også fore inn hullet på sidene.SandraRenoverar skrev:
Tenk også på å gjerne sage ut hullet på sidene for å få det så fint som mulig. Fugene er med stor sannsynlighet forskjøvet i hver steinrad, så det vil ikke være mulig å bare plukke ut steiner til en fuge.P petererlandsson1194 skrev:
Er du ikke redd for støv, så fungerer en stor vinkelsliper med diamantskive fint, men det vil støve noe fryktelig mye.
Tigersag med diamantblad støver betydelig mindre, men er heller ikke helt støvfritt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46.183 innlegg
Velkommen til forumet!
I denne 60-tallsleiligheten med lettbetongvegger er det ingen betong over dørene, men det er en enkel ramme av træregler som sitter der, og den har man så satt masonittplater eller lignende på.
I denne 60-tallsleiligheten med lettbetongvegger er det ingen betong over dørene, men det er en enkel ramme av træregler som sitter der, og den har man så satt masonittplater eller lignende på.
Ja, så er ganske vanlig at det er har jeg sett. Så om det skal utvides så er opp til taket en ikke-spørsmål.BirgitS skrev:
Alternativet for TS er jo å først rive og deretter bygge ned av rammer og plater men jeg fikk for meg at man ville unngå å renovere i gangen. finnes jo risiko for veldig brede lister i gangen dog
Takk for deres tips! Nå har jeg begynt å rive, og det viste seg å være lange vertikale blokker som står støpt med armeringsjern, fra gulv til tak. Altså ingen blokker. Derfor ser det ikke ut til å falle ned fra taket. Så min plan nå er å spare ca 20cm rundt hullet og sette på fôr og list. Ser det ikke ut som at det kommer til å henge igjen i taket?
Noe jeg må løse er at jeg slo bort litt mer enn 20cm på et sted. Tror dere at jeg kan bygge opp den biten igjen med type Husfix?
Takk!
Noe jeg må løse er at jeg slo bort litt mer enn 20cm på et sted. Tror dere at jeg kan bygge opp den biten igjen med type Husfix?
Takk!
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Hvordan rive mursteinskorstein kun i mellometasjen?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Riva upp mellanbjälklaget? - Renovering 60-tals hus
Golv -
Rive vegger mellom kjøkken og stue. Hus fra 70-tallet
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Riva vägg mellan kök och vardagsrum, Bärande takstolar?
Planlösningar -
Riva vägg mellan vardagsrum och kök?
Planlösningar