Hei!
Jeg har kjøpt en gård og skal nå før vi flytter inn få til et bad og to soverom samt isolere loftet. Jeg vil rive tømmervegger. Dessverre har jeg ingen erfaring innenfor dette og håper at noen her kan hjelpe.

Spørsmål 1.
Plantegning av en entreetasje med markeringsfarge som viser området for et potensielt nytt baderom, inkludert dagens layout av rommene.
Jeg vil rive den svart markerte veggen som er i den røde firkanten og erstatte med nye vegger (95x45 cc45 regel) ifølge de røde strekene. Dette skal bli et bad og jeg vil måtte ta litt plass fra stuen og hallen.
Tør jeg gjøre dette? Vil de nye veggene bli sterke nok? Bør jeg spare en stokk øverst og senke taket i badet?
Tømmervegg med revet gipsplate mellom to rom, gulv med synlige bjelker, radiator og vinduer i bakgrunnen.
Slik ser det ut i dag.

Spørsmål to:
På loftet vil jeg bygge to soverom til barna. Da er det slik at tidligere eier har bygget et rom i rommet siden loftet ikke er isolert (Jeg vil isolere hele loftet).
Det jeg vil gjøre er å dele det eksisterende "soverommet og utvide hvert rom ved å åpne skruningene.

Kan jeg fjerne hele veggen eller bør jeg spare noen stokker øverst? Eller kan jeg åpne hele veggen og lage en søyle i midten?
Se bilde nedenfor (det skal bli to soverom dog er bare ett markert)

Plantegning av øvre etasje med markering for nytt soverom. Rødt område viser hvor vegger vil endres. Viser eksisterende rom og allrom.
Tenk meg hver sin inngang på respektive side av brystningen.

Bilder hvordan det ser ut i dag:
Innvendig bilde av et loftrom med tømmervegger, skråtak og et lite vindu som slipper inn dagslys. Gulvet er laget av treplanker. Loft med tømmervegger, peis i sentrum, og to døråpninger, en til venstre med trepanel og en til høyre med grønn tapet.
Bilde av en romslig loftsetasje i en tømmerhytte, med peis, skråtak og store vinduer som gir utsikt til trær utenfor.

Tusen takk på forhånd!
Mvh Patrik

Når det gjelder kattvindveggene er de med største sikkerhet bærende.
Veggen i underetasjen hadde jeg ikke rørt før jeg hadde fått husbesøk av en tømrer eller snekker som er flink med gamle hus.
I et tømmerhus skal veggene både ta opp laster ovenfra og holde sammen huset sidelengs så ikke veggene kalver ut.

• Liker
Workingclasshero og 3 andre
  • Laddar…
Tømmerhus er spesielle, i og med at hele tømmerkonstruksjonen både er bærende og dessuten sammenholdende, slik at verken langsider eller gavler kan skli ut.

I prinsippet er altså alle vegger bærende.

Så det er vanskeligere, noen ganger helt ugjørlig, å fjerne eller flytte vegger i et tømmerhus uten å sette husets strukturelle fasthet i fare. Dessuten beveger tømmerhus seg ganske mye over årstidene, mer enn hus av andre konstruksjoner.

Det er en av grunnene til at man ofte har lagt moderne bad og også fyrrom for vedovn med akkumulatortanker som et tilbygg i annen teknikk (ofte med reisverk på støpt plate) på et egnet sted, ofte ved en kjøkkeninngang.

Mitt råd er å først og fremst "jobbe med huset" uten å forsøke å flytte vegger, prøv å finne løsninger for flere soverom uten å ta ned tømmervegger. Og vurder å bygge på i stedet for å bygge bad inne i huset.

Det isolerte soverommet på det som ellers er et kaldt loft, kan godt være en originalløsning fra da huset ble bygget. Man gjorde det helt enkelt slik.
Ikke sjelden er resten av loftet isolert senere.

En variant som gir større muligheter for å skape soverom i annen etasje samt bad i første etasje, er å se om det går an å flytte trappen til annen etasje slik at den havner mot midten av huset i stedet for i hjørnet. Det er dog ikke mulig om det finnes en trapp ned til en eventuell kjeller under trappen opp.

En flyttet trapp ville muliggjøre å plassere bad i det hjørnet hvor trappen er nå.

Det gjorde vi i det siste tømmerhusobjektet vi renoverte, det ga en helt annen fleksibilitet for planløsningen både i nedre og øvre etasje.

Det finnes noen her på forumet, for eksempel @heimlaga som kan dette virkelig grundig, og hen hører nok av seg med råd etter hvert.

• Liker
Bästerortarn og 5 andre
  • Laddar…
U
Kan du ta en bild på der kneveggene møter de ytre gavlveggene? Så man ser hvordan stokkene møter hverandre.

Vanligvis er det slik at innervegger er knyttet inn i ytterveggene for å hindre dem fra å knekkes eller velte. Det kan være ganske vanskelig, og avhengig av hvordan huset er laftet må man løse problemene på ulike måter. Den beste måten er å få en tømrer til å se på det på stedet.

Ut fra hvordan det vanligvis er, med tanke på at kneveggene ikke er i hele husets lengde, så er sannsynligheten at man kan fjerne større delen av dem eller erstatte dem med følgere på utsiden av husets gavler ganske stor. Siden du har et åstak har ikke kneveggene noen funksjon for taket; det bæres av gavlene og tverrveggen.
Veggen i første etasje vil du nok trenge å spare 1-1.5m av for å opprettholde stabiliteten i ytterveggen.

• Liker
Workingclasshero og 2 andre
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Tømmerhus er spesielle, i og med at hele tømmerkonstruksjonen både er bærende, og dessuten sammenholdende slik at verken langvegger eller gavler kan kalve av gårde.

I prinsippet er altså alle vegger bærende.

Så det er vanskeligere, noen ganger helt ugjørlig, å fjerne eller flytte vegger i et tømmerhus uten å sette husets strukturelle styrke i fare. Dessuten beveger tømmerhus seg ganske mye over årstidene, mer enn hus av andre konstruksjoner.

Det er en av grunnene til at man ofte har plassert moderne bad og også fyrrom for vedovn med akkumulatortanker som et tilbygg i annen teknikk (ofte regler på støpt plate) på et passende sted, ofte ved en kjøkkeninngang.

Mitt råd er å i første omgang "jobbe med huset", uten å forsøke å flytte vegger, prøve å finne løsninger for flere soverom uten å ta ned tømmervegger. Og vurdere å bygge til istedenfor å bygge bad inne i huset.

Det isolerte soverommet på det som ellers er et kaldt loft, kan veldig godt være en originalløsning fra da huset ble bygget. Man gjorde rett og slett slik.
Ikke sjelden har resten av loftet blitt isolert senere.

En variant som gir større muligheter for å skape soverom i andre etasje samt bad i første etasje, er å se om det går å flytte trappen til andre etasje så den havner mer "mot midten" av huset i stedet for i hjørnet. Det er dog ikke mulig dersom det finnes en trapp ned til en eventuell kjeller under trappen opp.

En flyttet trapp ville gjøre det mulig å plassere bad i det hjørnet hvor trappen er nå.

Så gjorde vi i det siste tømmerhusobjektet som vi renoverte, det tillot en helt annen fleksibilitet for planløsningen både på første og andre etasje.

Det finnes noen her på forumet, f.eks. @heimlaga som kan dette virkelig grundig, og hen hører nok av seg med råd etter hvert.
Tusen takk! Mange gode tips der!

Slik møter kaldloftet ytterveggen.
U Utsliten och utdömd skrev:
Kan du ta et bilde av der kattveggene møter de ytre gavlveggene? Slik at man ser hvordan stokkene møter hverandre.

Vanligvis er det slik at innervegger er innfelt i yttervegger for å forhindre at de brytes eller kalver. Det kan være ganske risikabelt, og avhengig av hvordan huset er tømret må man løse problemene på ulike måter. Den beste måten er å få en tømrer til å se på det på stedet.

Ut fra hvordan det vanligvis er, med tanke på at kattloftsveggene ikke er hele husets lengde, så er sannsynligheten for at man kan fjerne større deler av dem eller erstatte dem med følgere på utsiden av husets gavler ganske stor. Siden du har et åstak har ikke kattloftsveggene noen funksjon for taket, men bæres av gavlene og tverrveggen.
Veggen i første etasje vil du nok måtte beholde 1-1,5m av for å opprettholde stabiliteten i ytterveggen.
Tusen takk for et utførlig svar!
Etter å ha revet mer i dag ser det slik ut: Rivningsarbeid i gang med trepanelvegger og blottlagte bjelker, søppel i svart sekk, ser ut som reparasjonsarbeid pågår.
Veggmøte mellom yttervegg og kaldloft med synlige tømmerstokker og avflasset maling. Utsatt isolasjon og ledninger kan sees.

Jeg får en erfaren snekker hjem i morgen som skal gjøre en vurdering.
Jeg tenker likevel at om jeg sparer 1-2 stokker i taket så bør det fortsatt være stabilt?

Mvh Patrik

Så her s
Kan du ta et bilde av hvor kattvindveggene møter ytre gavlveggene? Så man ser hvordan stokkene møter hverandre.

Vanligvis er det slik at innvendige vegger er knyttet til ytterveggene for å hindre dem i å knekke eller kalve. Det kan være ganske vrient og avhengig av hvordan huset er tømret må man løse problemene på forskjellige måter. Den beste måten er å få en tømrer til å se på det på stedet.

Ut fra hvordan det vanligvis er, med tanke på at kattvindene ikke er hele husets lengde, er sannsynligheten stor for at man kan fjerne en større del av dem eller erstatte dem med følgere på utsiden av husets gavler. Siden du har et åstak, har kattvindene ingen funksjon for taket uten at det bæres av gavlene og tverrveggen.
Veggen i underetasjen vil du nok trenge å spare 1-1.5m av for å beholde stabiliteten i ytterveggen.
Så her ser kaldvindveggen ut mot ytterveggen:
Kallvindsvæggen med laftede treplanker og isolasjon, sett fra innsiden mot ytterveggen. En hvit ledning går langs hjørnet av veggen.

Oppdatering:
Nå er badet 95% ferdig.

• Veggen av tre og paneler under renovering, med gamle radiatorer og sagflis på gulvet i nærhet av et vindu.
  • Byggeplass med uferdig bad, treplanker på gulvet, spon og rør. Veggdel uten kledning, viser en trapp. Varmepumpe montert på ytterveggen.
  • Rammeverk av tre for bygging av bad i et rom under renovering, med sagflis på gulvet og en stige i bakgrunnen.
  • Bygging av nytt baderom med trestendere, rør og spon på gulvet.
  • Oppdatert baderom nesten ferdig, med en veggmontert toalett og et lite vindu som slipper inn dagslys.
  • Moderne baderom med grå vegger, servant med speilskap, og dusjhjørne. Vaskekurv og søppelbøtte ved siden av. Baderommet er nesten ferdigstilt.
  • Trapp med tretrinn ved siden av vegg med mønstret tapet og hvit dør under oppussing. Verktøykasse på gulvet.
U
Ser bra ut, klokt å spare en del av tømmerveggen for stabiliteten. Hadde dog gjerne sett en gåt plassert i åpningen for å beholde stabilitet i tømmeret siden du sikkert har kuttet bort noen dymlinger.

• Liker
Workingclasshero og 2 andre
  • Laddar…
Ser bra ut, klokt att spara en del av timmerväggen för stabiliteten. Hade dock gärna sett en gåt placerad i öppningen för att behålla stabilitet i timret eftersom du säkert kapat bort några dymlingar.
Ja det kanske det skulle ha vart. Jag gjorde bedömningen att det inte behövdes då jag upplevde att väggen inte hade någon direkt belastning på sig.( innan jag kapade väggen så bände jag på väggen och den upplevdes ”sladdrig”)
Jag ställde 3st 45/70 som skruvades i resp stock samt i tak och golv på väggsnutten som är 750mm.

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.