Hei igjen forumet!

Jeg stilte tidligere et spørsmål om det er mulig å rive en innervegg, men innså ganske snart at jeg delte med meg altfor knapphendig informasjon, så jeg gjør et nytt forsøk. Denne gangen med flere bilder, mål og mer informasjon.

Jeg har altså nylig kjøpt et dødsbo i form av et tømmerhus ferdigstilt i 1983. Huset er tømret i 220mm tykt tømmer pluss stendere, sponplater og isolasjon innenfor med totalt 450mm tykke vegger (yttervegger). Huset er bygd helt på egen hånd av en herre som tok tømmer fra egen skog, tørket, barket, saget i eget sagbruk, håndbila, tømret med hjemmelagde byggekraner med diverse anordninger, drev osv osv.

Det er altså:

450mm yttervegg 220mm tømmer + innervegg med stendere, isolasjon og plater
Ca 22-23° takvinkel i sørlige Dalarna
Betongpanner anno 1982
Hjemmelagde fagverk W-takstoler
Spennvidde takfot takstoler 10,5m
Spennvidde innervegger takstoler 8m
Drøyt 3,5m av innervegg skal rives

Legger ved en del bilder.
Spørsmålet er om jeg trenger å bytte ut med bjelke +/ søyle der veggen står.

Huset i timmer med betongtak og jullys, omgitt av trær og en grusvei; en lyktestolpe lyser opp området. Tømmerhus med tømmervegger, trær rundt og delvis nedrevet gjerde i forgrunnen. Huset har synlige lys inne og utenpå. En trevegg deler en gang fra et kjøkken, med en mørk treinnredning og trehvit stol. Veggen er delvis dekket av et teppe. En innendørs gang i et hus med brune vegger og teppebelagt gulv. En støvsuger står langs veggen, og en åpning fører til et rom med spisebord og stoler. En gang i et tømmerhus med trepaneler på veggene, et maleri, en kleshenger med klær, og en fôrmåtte med hundeskåler på gulvet. Kjøkken og gang i et tømmerhus fra 1983, viser en gang med dør til venstre og kjøkken med hvitevarer og spisebord i tre i bakgrunnen. Plantegning av huset med markeringer: lengde 10,5 meter og bredde 8 meter. Viser soverom, kjøkken, stue og merknader for eventuell innvendig riving. Takstolsplan for et hus, viser plasseringen av takstolene i detalj med håndskrevne notater. Plantegning av en etasje i et tømmerhus, med håndtegnede røde linjer som markerer hvor innvendige vegger skal fjernes. Plantegning av første etasje i et hus, inkludert flere soverom, kjøkken, matplass og stue. Viser romstørrelser og dørplasseringer. Plantegning av huset viser første etasje med en markert innervägg som vurderes for riving. Viser plassering av soverom, bad, kjøkken og stue. Plantegning med markert linje som viser innervegg som skal rives i et hus fra 1983. Mål og rum som soverom og matplass er inkludert. Loft med synlige trebjelker og takstoler, med ledninger som henger og arbeidsmaterialer liggende. Takstruktur av tre med takbjelker og trepanel sett fra innsiden av loftet. Inspeksjon av takkonstruksjon i et hus bygget med tømmer. Loft med trebjelker og takstoler, planker ligger på gulvet, metallforbindelser mellom bjelker, gul isolasjon i bakgrunnen. Loft med trebjelker og isolasjon, viser takstoler og festemidler.

Det er altså den innringede veggen på de siste tegningene du vil rive for å få mer åpent rundt kjøkken og spisestue?

Noen med mer sakkunnskap vil garantert hoppe inn i diskusjonen, f.eks. @justusandersson men med tanke på takkonstruksjonenes utforming så er det bare ytterveggene som er bærende og den veggen skal ikke være noe problem å plukke bort uten avveksling.

• Liker
Bravvlan
  • Laddar…
L Leafy skrev:
Det er altså den sirklede veggen på de siste tegningene du vil rive for å få mer åpent rundt kjøkken og spiseplass?

Noen med mer sakkyndighet vil garantere hoppe inn i diskusjonen, f.eks. @justusandersson men med tanke på takstolenes utforming så er det bare ytterveggene som er bærende og den veggen skal ikke være noe problem å fjerne uten en avviksling.

Ja, akkurat. Den lille sirklede veggbiten ved kjøkkenet / lille spisestuen.

Bravvlan Bravvlan skrev:
Ja, akkurat. Den lille innringede veggbiten ved kjøkkenet / den lille spisestuen.
Jeg ville rent spontant anta at den eneste avvekslingen du har i huset ligger der takstolene skifter retning, og at du kunne fjerne alle vegger innvendig for å få en kjempestor åpen planløsning. Jeg har nemlig samme type fagverkstakstoler i mitt hus, og jeg måtte gjøre en avveksling da jeg tok bort en vegg der du allerede i dag har åpent som tegningen viser. Jeg har deretter revet et par vegger innvendig og bygget opp nye for å få en planløsning som passer oss.

• Liker
Bravvlan
  • Laddar…
L Leafy skrev:
Jeg ville helt spontant anta at den eneste avvekslingen du har i huset ligger der takstolene bytter retning og at du kunne fjerne alle vegger innvendig for å få en meget åpen planløsning. Jeg har nemlig samme type fagverkstakstoler i huset mitt og jeg måtte gjøre en avveksling da jeg fjernet en vegg der du allerede i dag har åpent som tegningen viser. Jeg har deretter revet noen vegger innvendig og bygget opp nye for å få en planløsning som passer oss.
Okok, jo, det er akkurat min følelse også.
Det er i dag avvekslet med søyler der takstolene bytter retning, legger ved et bilde fra fruens Instagram. (Dette var 2 år siden, nesten alle overflater er nye i spisestue/stue.)

• En koselig spisestue med trevegger, dekket bord med rød duk, lysekroner, julepyntet tre og pyntet gelender, detaljbilder på veggene.

Beste svar

W-takstolene virker solid og kompetent laget, ut fra hva man kan lese ut av bildene. Jeg kan ikke se noe problem med å ta ned den aktuelle mellomveggen. Hvordan takkonstruksjonen i vinkelen ser ut, kan jeg ikke lese ut helt fra tegningen. Begrepet "hanebjelke" ser ut til å være feil brukt, selv om det er en kraftig tømmerbit som den er laget av. 5x8 tommer tilsvarer 45x280 mm, noe som er ganske solid.

• Liker
Bravvlan
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.