Holder på med et lite prosjekt for å ordne en del av kjelleren som ikke har vært innredet tidligere, ikke noe merkelig egentlig om det ikke var for at det er fjell, masse av fjell der nå.

Har egentlig kommet så langt jeg tenkte fra starten, men vurderer å fortsette så mer eller mindre hele overflaten er ryddet. For å gjøre det litt enklere overveier jeg å rive hjertemuren som står direkte på fjellet, for da går det mye raskere når man slipper å fikle og prøve å kile bort så nær og rett man kan under den. Dessuten stiger fjellnivået jo lenger ut mot ytterveggen man kommer, det blir omtrent 1 meter jeg trenger å gå ned på slutten.

Det bør også bli enklere og bedre å lage det nye gulvet med isolering og støping i ett sveip uten en fjellkam som stikker opp i midten.

Tenker meg at den blåmerkede delen rives og erstattes med søyler jeg bolter direkte i fjellet og deretter skjuler i den nye veggen.
Planen er også å sage ut den grønne biten for en ny døråpning.
Når det er ferdig, er tanken å ha innervegger i henhold til den oransje markeringen, men de skal ikke være bærende.

Spørsmålet er om det fungerer å sette 3-4 stålstolper med toppplate, eller om man trenger søyler + kronebjelke?
Betongdekket er fra -57, 15 cm tykt med ukjent armering.
En källare med rå betongvägg och rödmarkerade linjer, delvis rivet med synliga stenar och grus på golvet, upplyst av en glödlampa i taket. En delvis renset kjeller med grov stein og en uferdig betongvegg, belyst av en lyspære. En heiseanordning henger fra taket. Plantegning av en kjeller med fargemerkede områder for riving og nye vegger, inkludert mål i millimeter.

J
Hva har du for takhøyde å jobbe med, med tanke på bjelke mot øvre bjelkelag, det er lang spennvidde så ikke feil å ha en slik.,

Fra ferdig gulv blir det 2300 men det blir døråpningen til venstre på 2000 som begrenser.

En stålbjelke på hele strekningen, 7,1 meter, må være minst HEA 280. Dette under forutsetning av at det ikke står noen bærende vegger på etasjen ovenfor, noe det sannsynligvis gjør. Det trengs en seksjon og plantegninger over høyere liggende etasjeplan for at man skal kunne rydde ut forutsetningene fullstendig.

Er frittbærende takstoler så det er "bare" vekten av innervegger og møblering som belaster bjelkelaget utover egenvekten.

Tenker at jeg setter VKR80x80x5 med ca 1,5 m avstand som jeg sveiser på plater og bolter fast oppe og nede, så skjules de i den nye innerveggen. Knekklengden blir 2,5 m og da tåler de ca 20 tonn/stk om jeg leser tabellene riktig.

Å legge en kronebjelke og få den til å ligge godt mot taket blir bare tungvint, det er så grovt og ujevnt støpt at det er gliper flere cm hvor man enn plasserer rettholt.

Man kan nok gå ut fra at armeringen av platen er gjort med hensyn til at veggen finnes. Å droppe kronebjelken er en sjanse jeg ikke ville ta. Men med søyler på c/c 1,5 m holder det med en HEA 100. Det finnes jo måter å montere den på uten at hvelvets underside trenger å innebære altfor mye bry.

At jeg ikke tenkte på det, kunne jo sjekket med en magnet, det ligger på 10x10cm og det er 10mm jern på de stedene jeg ser armeringen der rør og annet er trukket igjennom.

Nå har veggen vært revet og erstattet med 4 80x80 søyler siden i februar en gang og mine referansepunkter har ikke beveget seg noe, så det ser ut til å fungere.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.