Vi kommer til å rive hjertevegg (erstattes med bjelker) og en sidevegg mot ytterveggen (rødstrekte linjer). Trenger man å la en "stump" av sideveggen som kobler til ytterveggen få bli og forsterkes for å opprettholde stabiliteten? :thinking: Se bildet.

• Plantegning viser vegger som skal rives (røde streker) og spør om en del av vegg mot yttervegg skal beholdes for stabilitet.
En konstruktør svarer nok best på det der med tanke på at det er vanskelig å se husets konstruksjon ut fra en planskisse.

Det der er jo ganske store inngrep i hjertetvegg(ene?) så ville aldri våget å ta en sjanse.

• Liker
JariKinnunen og 1 annen
  • Laddar…
Når ble huset bygget?

Glemte å nevne at det er en 1½-plans mursteinsvilla bygget i 1957. Ifølge en bygningsingeniør jeg har snakket med i dag, har ikke den revne sideveggen (ikke hjerteveggen) noen betydning for stabiliteten på ytterveggen. Altså den lille "stumpen" jeg har skrevet LÆMNA KVAR? på trengs ikke.

Det er ingen murvillla, men et hus med reisverk av tre som utvendig er kledd med fasadtegl. Siden det er et 11/2-planshus, er hjerteveggen bærende og må erstattes av bjelker, eventuelt med en ekstra søyle som støtte på den lange strekningen for å holde nede høyden. Det er vanskelig å si mer uten en målsatt tegning.

• Liker
JariKinnunen
  • Laddar…
Korrekt som du påpeker, jeg er ingen byggmester. Det er regelstamme av tre som utvendig er kledd med fasadetegl. Men det var ikke hjertet veggen som var hovedspørsmålet, men om ytterveggen trenger støtte hvis man fjerner sideveggen, se rød pil vedlagt bilde. Ifølge svar fra bygningsingeniøren (se ovenfor) så trengs ikke det, saken er dermed utredet.

• Planløsning med en rød pil som peker mot en vegg merket "LÄMNA KVAR?" og en annen vegg merket "RIVAS".
På tømmerhus må man la det være igjen en bit for at veggen ikke skal kalve. Men ikke på andre hus. På de stedene man har lagt igjen "stumper" inneholder de den regel som bærer opp den avvekslende bjelken som erstatter den bærende veggen.

• Liker
JariKinnunen
  • Laddar…
Takk for deres svar, jeg er fornøyd med den info jeg har fått! :)

• Liker
Anna_H
  • Laddar…
Spørsmålet er ikke fullt så enkelt. Også lange regelvegger kan trenge sidestabilisering. I dette tilfellet finnes det rikelig med sidevegger på husets andre side som utfører den oppgaven. Hus som ligger på vindutsatte steder kan trenge ekstra forsterkning til tross for tilstedeværelsen av vegger.

Takk Justus. Jeg får stole på bygningsingeniørens uttalelse om at det i dette tilfellet ikke er nødvendig, se ovenfor.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.