Jeg bor i et hus fra 1977, kjøpt for 2½ år siden. I to av rommene står det to stykker veggfaste garderober. De er virkelig skikkelig stygge, slike klassiske faste garderober så jeg tenkte å bygge en walk-in-closet istedet. Jeg googlet litt om å rive faste garderober og leste noe om "bærende garderober". Altså at man må sjekke om det er bærende før man slår ned garderobene. Der kjente jeg at jeg tappet det. Hvordan vet man om en garderobe er bærende?!
Jeg har forsøkt å lage en glippe i garderobens sokkel og sjekke om gulvet fortsetter og det gjør det. Gulvbelegget fortsetter, takbordene (takpanel, typ) fortsetter inn i selve garderoben og der er det tapet bak. Men ikke den tapeten som er synlig i rommet, jeg tror det er en slik basis-vev-tapet. Jeg tolker det som at garderobene er montert og altså ikke en del av rommets "byggekonstruksjon". Men hvordan vet jeg sikkert?!
Legger ved to skisser av rommene. Det nederste rommet er et slikt klassisk 70-tallshusrom som jeg tror har vært to små rom fra begynnelsen av. Jeg er oppvokst i et hus fra 1973 som hadde liknende konstruksjon med to små rom, men da slo man inn halve veggen og satte igjen en dør og skapte ett stort rom (dog med en bit vegg i midten, den biten jeg har som horisontal vegg på bildet). Der var det ingen fast garderobe i det huset, så det burde altså ikke være noe bærende i den garderoben? Men det kan jo være forskjellig likevel kanskje..
Konstruktive tips og triks for en nybegynner tas takknemlig imot.