Hei,

Vi har tenkt å rive en vegg som vi ikke vet om er bærende i vårt nye hus, og jeg vil gjerne planlegge det slik at vi kan starte med det ganske raskt når vi får tilgang.
Men spørsmålet er, kan man på noen måte på forhånd finne ut om veggen er bærende eller ikke?
Det jeg vet er at veggen er gipsbelagt.

Hvis man ser på tegningene, er det veggen mellom kjøkken og stue (den delen som jeg har markert med rødt) som skal rives.

Takk på forhånd for hjelpen.

• Plantegning av et hus der en vegg mellom kjøkken og stue er markert med rød farge for å indikere at den skal rives.
  • Tverrsnitt av et hus med en rødmerket gipsvegg mellom kjøkken og stue, vurdert for mulig riving.
K karlssonjohan skrev:
Hei,

Vi har tenkt å rive en vegg som vi ikke vet om er bærende i vårt nye hus, jeg vil gjerne planlegge det slik at vi kan starte med det ganske umiddelbart når vi får tilgang.
Men spørsmålet er, kan man på noen måte på forhånd finne ut om veggen er bærende eller ikke?
Det jeg vet er at veggen er gipset.

Om man ser på tegningene så er det veggen mellom kjøkken og stue (den delen som jeg har rødmerket) som skal rives.

Takk på forhånd for hjelp.
Med største sannsynlighet så er den bærende, da dere har rammeverkstakstol med innredet loft. Den bærer både takstolens underarmer og gulvet på etasjen over.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Med største sannsynlighet så er den bærende, da dere har rammetakstol med innredet loft. Den bærer både takstolens underarm og gulvet på etasjen over.
Tusen takk for svar! Jeg har så klart hatt mine mistanker om at den er bærende men jeg vaklet litt når jeg var der og kikket fordi den føltes tynn og som en vanlig innervegg.

Jeg får kontakte en snekker som kan utføre arbeidet.
Takk igjen!

K karlssonjohan skrev:
Stort takk for svar! Jeg har så klart hatt mine mistanker om at den er bærende men jeg vaklet litt når jeg var der og kikket siden den føltes tynn og som en vanlig innervegg.

Jeg får kontakte en snekker som får utføre arbeidet.
Takk igjen!
For å være helt sikker bør man se på konstruksjonstegningene.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
K karlssonjohan skrev:
Jeg får høre av meg til en snekker som får utføre arbeidet.
Inngrep i bærende vegg bør dimensjoneres av en bygningskonstruktør og før arbeidet påbegynnes skal man ha en godkjent byggemelding. Snekkere er ikke utdannet for å dimensjonere bjelker og søyler.

• Liker
guggen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.