3.643 lest ·
3 svar
4k lest
3 svar
Rive bærende bue, hvordan gjøre med HEA-Bjelken?
Har et kjellerprosjekt der jeg vil sette inn en dør der det i dag er en bue. Buen har to bjelker fra gulvet ovenfor hvilende på seg og buen er i dag forsterket for å håndtere vekten. Jeg har skaffet en HEA-bjelke som jeg skal sette inn i stedet, men nå til kjernespørsmålet - hvordan får jeg bjelken til å trykke opp mot bjelkelagene de siste millimeterne? Slik tenkte jeg gå fram
1: Støtt opp bjelkene på hver side av døren
2: Sage / plukke ut teglsteinen så jeg får inn bjelken mellom veggen og bjelkene
3: Støtte opp bjelken så den ligger tett mot bjelken
4: Fylle "tomrommet" med betong.
Men betong krymper jo litt og risikoen er at jeg får en sprekk. Bør jeg bruke noe annet? Finnes det noe ekspanderskum som fungerer? Ekspanderbetong beholder vel bare størrelsen, men også der er det en risiko for at jeg ikke har fylt ut tomrommet helt og fullt.....
Forslag mottas med takk. Hjelp med selve arbeidet mottas enda mer med takk
/F
1: Støtt opp bjelkene på hver side av døren
2: Sage / plukke ut teglsteinen så jeg får inn bjelken mellom veggen og bjelkene
3: Støtte opp bjelken så den ligger tett mot bjelken
4: Fylle "tomrommet" med betong.
Men betong krymper jo litt og risikoen er at jeg får en sprekk. Bør jeg bruke noe annet? Finnes det noe ekspanderskum som fungerer? Ekspanderbetong beholder vel bare størrelsen, men også der er det en risiko for at jeg ikke har fylt ut tomrommet helt og fullt.....
Forslag mottas med takk. Hjelp med selve arbeidet mottas enda mer med takk
/F
Sist redigert:
Du kan gjøre som så at du først støper et flatt opplag som får brenne. På dette kan du deretter justere høyden på bjelken med tynne plater.
Eller så presser du opp bjelkelaget noe lite med stampen, før du setter inn bjelken, så synker det ned til normalnivå etterpå.
Om du ikke skal støpe tykt, eller har veldig strenge krav til mål/bevegelser av en eller annen grunn, så funderer du nok for mye på dette.
Eller så presser du opp bjelkelaget noe lite med stampen, før du setter inn bjelken, så synker det ned til normalnivå etterpå.
Om du ikke skal støpe tykt, eller har veldig strenge krav til mål/bevegelser av en eller annen grunn, så funderer du nok for mye på dette.
Klikk her for å svare