Heisann!
Vet ikke om dette spørsmålet er plassert i riktig del av forumet, men jeg prøver her.

Jeg er nyutdannet byggingeniør med svært lite praktisk erfaring. Har nettopp kjøpt hus med min samboer og skal om noen måneder gå i gang med å renovere.

En av tingene vi skal gjøre er å rive en bærende betongvegg for å forbedre planløsningen og følelsen når man kommer inn i hjemmet. Og jeg har sett rundt en masse på dette forumet og også andre sider på internett, rådført meg med mine kontakter jeg har i byggebransjen, men sitter likevel med spørsmål og funderinger...

Veggen som skal rives er den rødmarkerte på bildet. Plantegning viser romfordeling i hus, med bærende betongvegg markert i rødt som skal rives for å endre planløsning og forbedre romfølelse.

Jeg har snakket med min kommune og byggetillatelse trengs ikke, men byggemelding kreves, og jeg er ikke helt sikker, men jeg antar at en eller annen form for konstruksjonstegning med bæreevneberegning kreves? (Typ frame-analysis.)
Jeg kan egentlig gjøre dette selv, men ville dere som har erfaring anbefale å bruke en mer erfaren konstruktør, eller tror dere at kommunen ville godta meg selv som KA?

Når konstruksjonstegningen er gjort, er dette et arbeid jeg klarer selv med riktig verktøy? Eller bør man ansette en hulltakingsfirma?

Finnes det tilfeller der man ikke trenger å stive opp?

Hvis man nå skal stive opp og forsterke etterpå med bjelke, kan noen forklare litt mer utførlig hvordan dette gjøres? Akkurat nå får jeg ikke helt bildet til å gå opp...
Hadde det vært en vegg med trestendere, er jeg mer "med i matchen", men når det kommer til betong, er jeg usikker på hvordan det fungerer ved de ulike kontaktflatene.

Ber om unnskyldning for et svevende innlegg med mange spørsmål, men håper at dere forstår hva jeg er ute etter og kan svare på noe av det i alle fall :D

Med vennlig hilsen, Simon