Heisann!
Vet ikke om dette spørsmålet er plassert i riktig del av forumet, men jeg prøver her.

Jeg er nyutdannet byggingeniør med svært lite praktisk erfaring. Har nettopp kjøpt hus med min samboer og skal om noen måneder gå i gang med å renovere.

En av tingene vi skal gjøre er å rive en bærende betongvegg for å forbedre planløsningen og følelsen når man kommer inn i hjemmet. Og jeg har sett rundt en masse på dette forumet og også andre sider på internett, rådført meg med mine kontakter jeg har i byggebransjen, men sitter likevel med spørsmål og funderinger...

Veggen som skal rives er den rødmarkerte på bildet. Plantegning viser romfordeling i hus, med bærende betongvegg markert i rødt som skal rives for å endre planløsning og forbedre romfølelse.

Jeg har snakket med min kommune og byggetillatelse trengs ikke, men byggemelding kreves, og jeg er ikke helt sikker, men jeg antar at en eller annen form for konstruksjonstegning med bæreevneberegning kreves? (Typ frame-analysis.)
Jeg kan egentlig gjøre dette selv, men ville dere som har erfaring anbefale å bruke en mer erfaren konstruktør, eller tror dere at kommunen ville godta meg selv som KA?

Når konstruksjonstegningen er gjort, er dette et arbeid jeg klarer selv med riktig verktøy? Eller bør man ansette en hulltakingsfirma?

Finnes det tilfeller der man ikke trenger å stive opp?

Hvis man nå skal stive opp og forsterke etterpå med bjelke, kan noen forklare litt mer utførlig hvordan dette gjøres? Akkurat nå får jeg ikke helt bildet til å gå opp...
Hadde det vært en vegg med trestendere, er jeg mer "med i matchen", men når det kommer til betong, er jeg usikker på hvordan det fungerer ved de ulike kontaktflatene.

Ber om unnskyldning for et svevende innlegg med mange spørsmål, men håper at dere forstår hva jeg er ute etter og kan svare på noe av det i alle fall :D

Med vennlig hilsen, Simon

Det føles litt merkelig med en betongvegg i første etasje på et småhus, som dessuten ikke er særlig gammelt. Det må finnes en forklaring på det. Hvordan ser det ut i neste plan og hvordan er bjelkelaget utført?

Huset er fra 1960. Veggen føles steinhard og stum når jeg banker på den. Bjelkelaget vet jeg faktisk ikke hva det er =0
Jeg har fått høre at det er betong, men kan dra dit og skjære litt for å se hva det faktisk er... Kanskje jeg skulle ha gjort det før jeg skrev innlegget ^^

Av skrafferingen på tegningen å dømme er det i alle fall ikke betong. Snarere lettbetong eller murstein. Pass på å kontrollere bjelkelaget ovenfor samtidig. Det har jo betydning for valg av egnet tiltak.

J justusandersson skrev:
Av skrafferingen på ritningen att döma är det i alle fall ikke betong. Snarere lettbetong eller murtegel. Pass på å kontrollere bjelkelaget ovenfor samtidig. Det har jo betydning for valg av passende tiltak.
Okei!
Takk for tipset! Skal dit neste uke da tar jeg og sjekker dette og oppdaterer!

Nå har jeg sjekket, det er solid betong i veggen og ingen elektriske ledninger i den heller.
Så, til spørsmålet igjen, hvordan gjør man dette?
Fjerner veggen på beste måte, og så har man 3 bjelker som man setter opp? 2 vertikale og deretter en som ligger oppå disse 2 stående?
Hvordan ville dere gjort det?

Hvordan er bjelkelaget ovenfor utført og hva finnes ovenfor veggen?

Faen også, glemte å sjekke bjelkelaget som du ba meg om når jeg var der.....
Over er i alle fall en ikke-bærende vegg.
Har lett rundt en del på nettet nå for å prøve å finne ut hvordan man skal gå fram for å finne ut hvordan bjelkelaget er konstruert, men ikke funnet noe bra. Hvordan gjør dere? Hull i gulvet? (ikke aktuelt) Tar opp en list eller gulvbit?
Mvh
Sussens

Hopp på det. Da merker du om det er tre eller betong.

• Liker
Mattias_Eson
  • Laddar…
Nå har jeg snakket med en konstruktør, vært der og sjekket under og i alle vegger og bjelkelag.

Jeg har gjort beregninger på lastkreftene og reaksjonene, fordelt på 1920 som åpningen kommer til å være. HEA 160 tåler dette med god margin. Forstår hvordan jeg skal gjøre det, men lurer litt raskt på hvor mye betong som bjelken trenger å hvile på i endene?
Kommer til å skjære ut åpningen i betongen, deretter sage ut en liten bit oppe på sidene hvor jeg skal legge bjelken, men hvor mye bør jeg sage ut? Holder det med 160mm?

Kan sende bilder og tegninger litt senere, sitter litt vanskelig til nå men ville skrive og spørre før jeg glemmer det! hehe

Mvh

Er du virkelig sikker på at det er plass-støpt armert betong i veggene? Jeg har veldig vanskelig for å tro det. I så fall ville det blitt kaldt som i graven i rommene. Betonghulstein høres i så fall mer rimelig ut.

Nei du har helt rett! Det er murt stein som man deretter har "lagt" betong på, eller hva man nå sier. Men det spiller ingen rolle for bæreevnen eller konstruksjonen =)
Blir bare litt enklere å rive :D

S sussens skrev:
hvor mye betong trenger bjelken å ligge på i endene?
Skal skjære ut åpningen i betongen, deretter sage ut en liten bit oppe på sidene hvor jeg deretter skal legge bjelken, men hvor mye bør jeg sage ut? Holder det med 160mm?
Ta ned hele veggen og plasser bjelken på for eksempel VKR 100.
Blir billigere enn utsagingen og trenger mindre plass. (y)

Hvis veggen hadde vært i betong, ville 160 støtte vært nok.
Med hullstein tør jeg ikke gjette.

Jarlingar Jarlingar skrev:
Ta ned hele veggen og sett bjelken på f.eks. VKR 100.
Blir billigere enn utsparringen og trenger mindre plass. (y)

Om veggen hadde vært i betong så hadde 160 opplag vært nok.
Med hullstein våger jeg ikke å gjette.
Det var det jeg tenkte å gjøre først men skjønner ikke helt hvordan jeg "kobler" bjelkene på hverandre, samt avstiving ned til og inn mot vegg. Skal man sveise fast bjelkene i hverandre?

At det tar mindre plass er jeg med på, men hvorfor blir det billigere? =0 Da må jeg jo kjøpe mer stål. :thinking:

H
S sussens skrev:
Nei, du har helt rett! Det er murt stein som man så har "lagt" betong på, eller hva man nå sier. Men det spiller ingen rolle for bæreevnen eller konstruksjonen =)
Blir bare litt enklere å rive :D
sannsynligvis pusset da?
har du begynt å tenke på hvordan du skal gjøre med riving?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.