Jeg tenkte å utvide mitt kjøkken til det grønne området på tegningen. Jeg lurer da på om jeg trygt kan ta ned de rødmerkede veggene? Det jeg tenker på er om det er noen risiko for at de er bærende. Mellom kjeller og etasjeplan er det betongkassetter. Er det noe annet jeg bør tenke på i dette prosjektet som dere har synspunkter på, hva som helst? Legger ved tegningene her samt en skisse på nytt kjøkken. Huset er bygget i -64. Blåbetongveggene det gjelder på etasjeplan er ca. 9 cm tykke.

• Plantegning av etasjen i et hus fra 1964 med garasje, gillestue og vaskerom. Rødmarkerte vegger viser mulige endringer for kjøkkenutvidelse.
  • Plantegning av et hus som viser etasjeinndeling med kjøkken, merket med røde og grønne linjer for planlagt utvidelse og mulige endringer.
  • 3D-tegning av et kjøkkendesign med trehvite skap, kjøkkenøy, og benkeplater i mørkegrå farge. Inkluderer komfyr, vask og ventilator.
Risikoen for at de skulle være bærende er liten, dels med tanke på tykkelsen men også med tanke på plasseringen. Med betongkassetter antar jeg at du mener prefabrikkerte betongelementer som strekker seg over husets hele bredde (unntatt trappehullet).

Akkurat, prefabrikkerte betongelementer er det.

Ingen som har flere kommentarer eller tanker rundt dette?

I
Du blir jo kvitt både garderobe og toalettet på kjøpet. Hallen er ikke så stor at du kan gjøre noe fornuftig ut av den. Skal du bygge noe veranda-lignende til inngangen slik at du får plass til det der? Inngangen har jo ingen vindbeskyttelse i sin nåværende form og det trengs i de fleste tilfeller. Med en tilbygging løser du alle tre problemene.

Nå skal jeg ta tak i dette igjen etter flere års stillhet.
Nja det går dessverre ikke å bygge ut i den retningen, sitter i en rävsax ;)
Spørsmålet gjenstår, hvordan er det med disse 2 veggene, hvordan kan jeg finne ut at de ikke er bærende? Finnes det noen triks for å komme til denne konklusjonen?

Disse veggene er knapt bærende. Bærende vegg i dette tilfellet bør være den som går mellom garasjen og frem til trappen og rundt den mot ytterveggen. (Omtrent midt i huset). Ser at du har betongkassetter mellom kjeller/etasjenivået. Da burde det være risikofritt. Går betongkassettene i ett stykke mellom ytterveggene?

Takk for svar. Kassettene går fra den ene ytterveggen fram til de kraftige veggene i midten av huset. Så kommer nye kassetter på den andre siden av denne. De er delt med andre ord. Ville det påvirke?

Nei.kan ikke tenke meg at det har noen betydning. Du har neppe skjøter over disse veggene som du vil rive.

Plantegning av hus med takstoler markert i blått, ikke i linje med vegger som skal rives.

Nei det finnes ingen skjøter der. Sjekket litt på hvordan takstolene ligger. De ligger ikke i linje med veggene som er tenkt å rives. Er det et godt tegn? Markert i blått.

Ja, ikke skal man svare i en tråd midt på natten når man burde sove istedenfor. Svart som goddag yxskaft. Hjertveggen som jeg har rabla om ligger i kjelleren, men nå befinner vi oss jo på inngangsplanet. De veggene du vil rive har, vil jeg påstå, ingenting med bæringen å gjøre. Jeg antar at du har selvbærende takstoler og at det er en enetasjesvilla vi snakker om. Om du sjekker avstanden (på loftet) fra den venstre blå takstolen du har tegnet inn, og de to følgende til venstre så antar jeg at de ligger i inngangen, uten opplegg (støtte) nedenfra. Skal veggen rundt trappen være igjen har jo to takstoler støtte. Når det gjelder planløsningen ville jeg nok ha kortet arbeidsbenken mot inngangen så man kan få inn en hattehylle og kanskje også et skap i inngangen. Det ville vært godt å kunne henge av seg jakken der og også ta av seg skoene.

Vet ikke hva jeg gjorde men innlegget ble postet før jeg var ferdig. Tittet nemlig en gang til på tegningen og så at du har en forskyvning (indragning) i ytterveggen ved inngangen. I kjøkkenet kan man da sette et hjørneskap der så harmonerer det bedre med hattehylle/garderobe i gangen.

Tja det er ganske mye plass i Entre så det blir kjøkken i hele rommet. Jeg tolker det fra alle som har svart at det er risikofritt å ta ned veggene i alle fall. Eller er det noe mer jeg burde sjekke...

Nei! Tut og kjør!

JanneL bare for å være sikker, tok et par bilder av takstolene. Sier det noe om de er selvbærende eller ikke? De er spikret i underkant i noe som ligner en bjelkelag. Vet ikke om den går over hele taket eller om den slutter ved møne, ligger gulvplater og isolasjon i veien.

Takstoler i en uferdig loft, med søyler og bjelker synlige. Noen esker og gjenstander er spredt utover gulvet. Takstoler i et loft med treverk og plater på gulvet, potensielt isolasjon under, i dempet lys.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.