2.395 lest ·
2 svar
2k lest
2 svar
Risiko for vridning av trestangenter i klaviatur....
Vet ikke hvor dette spørsmålet passer best, men tar sjansen her...
Av forskjellige grunner som ikke trenger å beskrives nærmere, har jeg hatt et klaviatur pakket inn i en boks av OSB, stående i et uoppvarmet rom siden august i fjor. Klaviaturen har tretangenter, men ingen andre deler i tre.
Hvordan kan jeg på best mulig måte "akklimatisere" denne stakkaren uten at tangentene vrir seg? (Har erfaring med et lite Br. Lager piano hvor visse tangenter bøyde seg i lengderetningen og gjorde berørte tangenter uspillbare... i normalt inneklima - årstidsavhengig)
Har en uoppvarmet kott som er fullisolert, hvor vi henger klær. Der har mine akustiske gitarer fått bo, og dem har jeg sett til regelmessig for å se om de trives. De har det bra og har hatt det slik siden august...
Tanken er å pakke ut klaviaturen og la den få gjøre gitarene selskap, for litt senere (midt, slutten av mars?) la instrumentene flytte inn i hytta i et rom hvor det ikke er for varmt (men noe varmere enn kotten) for videre akklimatisering.
Kan noen fuktighetskvoteekspert si om tanken er riktig tenkt?
Av forskjellige grunner som ikke trenger å beskrives nærmere, har jeg hatt et klaviatur pakket inn i en boks av OSB, stående i et uoppvarmet rom siden august i fjor. Klaviaturen har tretangenter, men ingen andre deler i tre.
Hvordan kan jeg på best mulig måte "akklimatisere" denne stakkaren uten at tangentene vrir seg? (Har erfaring med et lite Br. Lager piano hvor visse tangenter bøyde seg i lengderetningen og gjorde berørte tangenter uspillbare... i normalt inneklima - årstidsavhengig)
Har en uoppvarmet kott som er fullisolert, hvor vi henger klær. Der har mine akustiske gitarer fått bo, og dem har jeg sett til regelmessig for å se om de trives. De har det bra og har hatt det slik siden august...
Tanken er å pakke ut klaviaturen og la den få gjøre gitarene selskap, for litt senere (midt, slutten av mars?) la instrumentene flytte inn i hytta i et rom hvor det ikke er for varmt (men noe varmere enn kotten) for videre akklimatisering.
Kan noen fuktighetskvoteekspert si om tanken er riktig tenkt?
Kan du ikke ta løs tastene og oppbevare dem på et passende sted?
Litterér under hvor de skal sitte nøyaktig.
Litterér under hvor de skal sitte nøyaktig.
Vi flyttet et piano fra uoppvarmet rom for mange år siden. Det var riktignok et skikkelig gammelt et - og mer følsomt vil jeg tro. Pianostemmeren mente at det skulle flyttes først når det ble varmt, dvs i slutten av mai. Deretter fikk det selskap av to bøtter med vann for å øke luftfuktigheten i villaen. Vet ikke om dette er aktuelt for deg.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Minska risk för inbrott
Villalarm & Hemautomation -
Förslag på elektriskt låshus/lås
Fönster & Dörrar -
Vad är risken med för stora plattor på oisolerad platta?
Golv -
Snedkapa trallbrädor, långspetsigt, risk för resning/vridning?
Altan & Uteplats -
Överliggare räcke terass, risk för krymp & vridning?
Altan & Uteplats