Jeg holder på å innrede min tredje Essbox. Denne skal inneholde plugg og skrue. Kjøpte opp en del plugg, men nå trenger jeg å kjøpe skrue til pluggene også. Hva ville dere anbefale av skruer til hver plugg nedenfor?
Plugg 1: Det står bare 8 på. Den er 4 cm lang.
Plugg 2: Det står 6/50 på. Den er 5 cm lang.
Plugg 3: Brun, det står 8/40 på. Den er 4 cm lang.
Plugg 4: Blå, det står 10/45 på. Den er 4,5 cm lang.
Plugg 5: Det står 10/60 på. Den er 6 cm lang.
Antar at første tallet angir tykkelsen på boret man skal bruke, og det andre tallet er lengden på selve pluggen. Men hvilken skrue skal jeg bruke til hver plugg mener dere?
Kommer jo litt an på typen plugg, men følg anbefalingen (velg alltid den større dimensjonen) her for vanlig universalplastplugg så blir det bra: http://www.vsbyggskruv.se/pdf/sid52.pdf
Generelt ca 20-25% mindre skrue enn borediameteren.
Men gjør det ikke så forbaska komplisert, det er vel ingen romferge du skal skru sammen.
Ta en skrue som passer i hullet og dra ordentlig til. I stein/betong trenger den ikke være lengre enn pluggen, men har du en universalplugg i platemateriale så blir det lettere om skruen er kanskje 1 cm lengre enn pluggen.
Det kommer an på tykkelsen på materialet man skal feste med skruen. Men ved ferdig montering skal hele skruespissen nå gjennom enden på pluggen, den "cylindriske delen" av skruen skal nå til slutten av pluggen, det er først da den ordentlige ekspansjonen av pluggen skjer.
Benjamin: Ja en skrue som passer var det jeg var ute etter.
"For best holdfasthet anbefales det at man borer hullets dybde like langt som pluggen samt legger til 2 ganger pluggens diameter. I myke materialer som leca, siporex eller lignende, bruk et 2 mm mindre hull og på veldig harde materialer 1 mm større hull." http://www.imexab.se/swe/alligator.html
"SKRUELENGDE TIL PLUGG
Ved valg av skrue til plugg tenk på at skruen skal ha en lengde som tilsvarer lengden på pluggen + festedetaljen og ytterligere ca 5 mm. Dette for at full ekspansjon på pluggen og dermed høyeste holdfasthet på innfestingen skal oppnås." http://www.vsbyggskruv.se/pdf/VSB_Infastningsguiden.pdf
Om man skruer i vegg som består av OSB samt gips, vinner man noe på å bruke plugg eller går det like bra å skru skruen direkte i veggen? Om man f.eks. skal sette opp et veggfeste for TV.
Men gjør det ikke så forbaska komplisert, det er vel ingen romferge du skal skru sammen.
Ta skruen som passer i hullet og dra godt til. I stein/betong trenger den ikke være lenger enn pluggen men har du en universalplugg i platemateriale så blir det lettere om skruen er kanskje 1 cm lenger enn pluggen.
Dette er totalt feil. Det er viktig at skruen er lenger enn pluggen også i stein/betong. Den vanligste grunnen til at skruer og plugger feiler eller ikke når opp til den belastningen den skal klare er ikke feil type plugg eller feil diameter på skruen men for kort skruve.
Jeg holder på å innrede min tredje Essbox. Denne skal inneholde plugg og skruer. Kjøpte opp meg en hel del plugg, men nå trenger jeg å kjøpe skruer til pluggene også. Hva vil dere anbefale for skruer til henholdsvis plugg nedenfor?
Plugg 1: Den står det bare 8 på. Den er 4 cm lang.
Plugg 2: Den står det 6/50 på. Den er 5 cm lang.
Plugg 3: Brun, den står det 8/40 på. Den er 4 cm lang.
Plugg 4: Blå, den står det 10/45 på. Den er 4,5 cm lang.
Plugg 5: Den står det 10/60 på. Den er 6 cm lang.
Antar at første tallet angir tykkelse på boret man skal bruke og andre tallet er lengden på selve pluggen. Men hvilken skrue skal jeg bruke til henholdsvis plugg syns dere?
[bilde]
Jeg bruker ikke akkurat de pluggetypene du har, men står det ikke på esken hvilken størrelse på skrue du skal ha? Unngå også skruer med snitt i gjengen lengst fremme (type essve cutters) de kan ødelegge pluggen. Oftest skal pluggmontasje også skje med helgjenget skrue (avhenger av hva man fester dog).
Blå og brun plugg er klassikere, om enn forbisprunget av modernere plugger nå for tiden. Fungerer dog bra i f.eks. stein og betong. Til blå skal du ha ca 8mm skrue, brun ca 6mm, lengden avhenger av tykkelsen på det du skal feste.
Bruk et skyvelære og mål utsiden på pluggen, ta et bor som er litt mindre og bor.
Bruk det samme skyvelære, mål innsiden, ta en skrue som er noe større enn målet, skru inn.
Borer du i gips har hullet en tendens til å bli for stort, begynn med et bor som er ca. 0,5 mm mindre enn målet du har fått.
Stod det ingenting på emballasjen du kjøpte med plugger om hvilken bordiameter du skulle ha?
la oss komme ned på jorden igjen.
Den vanligste grunnen til å måtte henge opp noe på veggen. Ofte har man kjøpt noe der beslag ofte er inkludert.
Ut fra dette roter man frem en passende plugg i samlingen som oftest består av 4-5 ulike typer/diametre.
Det som skal skrus i veggen har et beslag/skru som er dimensjonert for det som skal henges opp, dvs. at skruestørrelsen ofte er gitt, eller at bruksanvisningen forteller hva som trengs.
Om så pluggen tilfeldigvis er 5mm for kort eller lang, vil ikke få TVen til å rase i gulvet.
Derfor står jeg på mitt om å bruke en passende skrue og sette på den pluggen som passer best i pluggkassen.
Dette er totalt feil. Det er viktig at skruen er lengre enn pluggen, selv i stein/betong. Den vanligste årsaken til at skrue og plugg feiler eller ikke oppnår den belastningen den skal tåle, er ikke feil type plugg eller feil diameter på skrue, men for kort skrue.
Det ble litt merkelig formulert når jeg skrev det baklengs og tok utgangspunkt i at man valgte skrue etter plugg og ikke omvendt.
Jeg ville begynt med å kaste plugg 2 til 5 og erstatte disse plastpluggene med nylonplugger. Kjøp da essves plugg så står det på kartongen hva du skal bruke for skruer.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.