I
Hei,

Jeg er på vei til å sette inn en innerdør og har fjernet den forrige døren. Av en eller annen grunn antok jeg at kjelleren var bygget med leca blokker akkurat som garasjen, men etter å ha testboret kan man konstatere at det er en form for hullstein. Da jeg lagde testhullet, brukte jeg ikke slagbor, noe som gikk litt tregt, men det var egentlig ikke noe problem, så sannsynligvis er det litt sterkere enn siporex? Slik ser steinen ut:

ViarFFN.jpg
Skruen jeg kjøpte er for leca blokker og ser slik ut:
ZNW9LsL.jpg
Jeg mistenker at en slik skrue ikke fungerer i hullstein, i hvert fall ikke uten plugg? Kan det være nok å kjøpe en form for plugg, eller bør man bytte skrue helt, og i så fall til hva?

Er nok betonghullstein, ikke så gøy å feste karmer i.

Du trenger grovere ting som for eksempel 140 mm lange karmeskruer og sette inn flere plugger blå etter hverandre (egnet til å kappe bort siste del som er en stopper for at pluggen ikke skal gli inn i hullet), hullet for å være sikker på godt feste. Noen ganger treffer det mellom hullene, og det går tregt å få inn skruen. Da trengs det en karmeskruenøkkel for å kunne dra i den, og så går det fint å justere alt med samme nøkkel.

I
Forrige karmen satt med 4 solide spiker i hver langside som gikk rett inn i hullsteinen uten plugg eller trebiter. Denne dørkarmen har sittet som fjell så da tenker man at de skruene jeg har burde kunne gjøre en minst like god jobb?

Det man kan gjøre er å bore et testhull på 6 mm, skru inn en skrue og så se hvor godt den sitter ved hjelp av en brekkstang, dette kanskje kan være nok?

Ellers blir det til butikken for å lete etter plugger antar jeg.

Husk at dette ikke er karmskruer i vanlig forstand så størstedelen av skruen som er ca 120 mm kommer til å gå inn i veggen.

Jepp før så ble alltid karmer for vinduer og dører spikret, men da visste man hva man gjorde og ikke ødela karmene, ikke mange igjen som kan det med å spikre, alle måter er bra for å feste og det finnes mange som gjør det forskjellig, bare ta den metoden man behersker.

Skruen til karmhylsen trenger bare å være 0,5-1 cm lengre enn pluggen + utjevningsskive + karmhylsens tykkelse der skruen sitter. I praksis altså 1-1,5 cm lengre enn pluggen.

Før ble en del karmer montert samtidig som veggene ble bygget opp. Man murte 1-2 lag, deretter slo man inn spiker i karmen slik at spikeren havnet i mørtelen som holder neste lag stein, osv.

I
Du tror ikke det går å skru disse skruene rett inn i hullbetong da altså? Jeg må skaffe plugger, og i dette tilfellet blir det dobbel plugger antagelig.

Betongskrue kan funke. Finnes ganske lange sådanne.

I
Prøvde å bore 6 mm og skru i skruen, og det sitter, men ytterst beveger den seg mer enn jeg ønsker. Så jeg dro av gårde og prøvde å få tak i plugger, men det var ikke lett å finne plugger som går gjennom hylsen. Butikkpersonalet mente at man skulle sette pluggen først, men slik jeg forstår det fra videoer, skal pluggen gå inn i veggen gjennom hylsen.

Jeg antar at man kunne klemt opp karmen på plass, markert hullene, tatt ned døren, boret og satt in plugg, og så satt opp karmen igjen.

Kjøpte en hel haug med forskjellige plugger, får se hva det kan bli av det, men jeg sikter på å få pluggen gjennom hylsen i det minste, så jeg slipper å ta ned karmen etter tilpasningen.

I
Disse pluggene kjøpte jeg:

7HyeshS.jpg
qZxET6d.jpg
YQXQsEI.jpg

Den siste er noe større og var den som butikken mente var riktig, men den er for stor til å gå gjennom hylsen, så da må man passe inn karmen, ned med den og montere pluggene før man setter opp karmen igjen.

Noen mening om hvilken man bør ta?

Du har en adjufix hylse. Da er det plugg og skrue fra adjufix som gjelder. Pluggen kan man trykke i gjennom hylsen. Skruene trenger ikke å være lange da det er betong hullstein. Det er altså bare 15mm betong så luft.

I
V verktygsgurun skrev:
Du har en adjufix hylse. Då er det plugg og skrue fra adjufix som gjelder. Pluggene kan man trykke gjennom hylsen. Skruene trenger ikke å være lange da det er betong hulstein. Det er altså bare 15mm betong så luft.
Jo jeg vet, har dog ikke tilgang til slik plugg lokal så da håper man at man kan finne en annen løsning.

I
Dette bildet tyder på at man egentlig ikke skal bruke noen plugg for disse skruene.

23300_BMG1.jpg

Bildet viser en betongskrue. Borr med 6mm borr og skru direkte i betong hulsteinen.

I
V verktygsgurun skrev:
Bilden viser en betongskrue. Bor med 6mm bor og skru direkte i betong hulsteinen.
Helt riktig, klarte å finne skruen jeg har her: https://www.itwconstruction.se/sv/p...etong,-haltegel-och-Leca_pSE_153428sharp0.htm

Der står det at den er for lettbetong, Leca OG hulltegl. Når man setter den i hulltegl skal man forbore 6 mm, ikke mer. Fungerer den i hulltegl så bør den også fungere i betonghulstein. Spørsmålet er dog hvorfor den skruen jeg testet kunne rikkes en anelse? Kan det være et problem? For øvrig satt den som fjell, den gikk ikke å dra ut og utenfor den lille bevegelsen så gikk den ikke å påvirke.

Regner med at det bare er å teste, funker det ikke får man presse inn en form for plugg. Hullet kan jo alltid gjøres større om det skulle være nødvendig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.